Samen Gezond

meer vrijheid in een framerunner

Kinderen die niet zelfstandig kunnen lopen, komen vaak wel zelf vooruit op een framerunner. Hoe helpen we nog meer kinderen om in het dagelijks leven plezier te hebben van 'het frame'?

"Toen ik hem voor het eerst in het buitenland zag dacht ik meteen: die moeten we in Nederland ook hebben", zegt kinderfysiotherapeut Petra van Schie. Met de Framerunner kunnen kinderen met een lichamelijke beperking vaak zonder hulp lopen en rennen. Zo trainen ze niet alleen boven- en onderlichaam: een Framerunner maakt hen ook minder afhankelijk. En dat is erg waardevol zegt onderzoeker Eline Bolster: "Zelfvertrouwen is belangrijk in de ontwikkeling van een kind om gelukkig te worden. Toch gebruiken veel ouders van jonge kinderen met een beperking de Framerunner nog niet. Waarom, wilden we weten. En: zijn er belemmeringen die we kunnen wegnemen?"

toegankelijker via kinderfysiotherapeut

"We hebben een toolkit ontwikkeld voor kinderfysiotherapeuten."

van belemmering naar oplossing

Onderzoeker Eline Bolster: "We hebben een bijeenkomst georganiseerd met ouders en kinderfysiotherapeuten en daar kwamen verschillende belemmeringen uit, en verschillende oplossingen. Samen hebben we gekozen welke oplossingen wij kunnen ontwikkelen. Samen met Rosa de Vries, onderzoeker bij het HU-lectoraat Co-design, ben ik aan de slag gegaan om de toolkit samen te stellen. We hebben steeds prototypes laten zien aan de ouders en kinderfysiotherapeuten. Zo ontwikkelen we hem samen, en zijn we er zeker van dat de oplossing aansluit bij de gebruikers ervan.

studenten maken schaatsen

"Zodat je ondanks fysieke beperking toch het ijs op kan en van schaatsen kan genieten."

Samen ontwerpen

Eline Bolster: "Kinderfysiotherapeuten, kinderen, ouders, studenten: we hebben echt heel veel mensen nodig in dit project. Om een voorbeeld te noemen: We hadden bedacht dat er een handleiding  nodig was voor het instellen van de Framerunner. Toen zei een ouder: een papieren handleiding ga ik echt niet doorlezen. Maar even een QR-code scannen en een kort praktisch YouTube-filmpje kijken - dat zou ik wel doen. Zo'n opmerking kan het verschil maken tussen een interventie die wel en die niet helpt."

Co-Design

Samen maken we de Framerunner toegankelijker

Student Jasper Helberg: "Binnen onze opleiding Master Next Level Engineering leren we een oplossing te vinden voor een probleem, en deze oplossing in de markt te zetten. Voor het bedenken van de schaatsen - en de eisen waar de schaatsen aan moeten voldoen - was het contact met docenten, kinderfysiotherapeuten en ouders belangrijk. Voor het in de markt zetten hadden we contact met de importeur van Framerunners in de Benelux: Rollick. Zij hebben de wens uitgesproken om deze schaatsen in hun assortiment op te nemen. Dat is natuurlijk een supergroot compliment, en ook goed nieuws voor iedereen die graag met zijn Framerunner het ijs op wil."

framerunner op schaatsen

Onderwijs, onderzoek en praktijk komen samen

Ook samenwerken aan innovaties die kinderen met beperking helpen bewegen?

Eline Bolster

  • Onderzoeker Kind met Beperking, docent Master Kinderfysiotherapie