HU faciliteert als eerste hogeschool MOA Insights-A certificaat
Voor het eerst hebben studenten Commerciële Economie van Hogeschool Utrecht tijdens de studie een MOA Insights-A certificaat behaald. De HU is de eerste hogeschool in Nederland die zo intensief samenwerkt met het Expertise Center voor Marketing Insights, Onderzoek en Analytics (MOA), dat studenten dit certificaat kunnen behalen.
Anita Cox, onderzoeker aan het HU-lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie en docent Marktonderzoek aan de opleiding Commerciële Economie: “Het certificaat is – net als ieder certificaat - een entreebewijs. In dit geval tot de marktonderzoekswereld. Het is bedoeld voor aankomende marketingmanagers, die marktonderzoek willen inzetten voor de ontwikkeling van een nieuw product of dienst.” De studenten kunnen het certificaat in hun derde of vierde studiejaar halen. Het is geen verplicht onderdeel, maar een extra mogelijkheid, voor studenten die geïnteresseerd zijn in marketingonderzoek.
Samenwerking intensiever dan ooit
De opleiding Commerciële Economie heeft het onderwijsprogramma de afgelopen jaren vernieuwd en werkt intensiever dan ooit samen met beroepsorganisaties. Dat uit zich in praktijkopdrachten, het jaarlijkse Junior MIE-congres, maar ook in verschillende certificaten die studenten naast hun bacheloropleiding kunnen behalen. Naast het MOA Insights-A certificaat kunnen studenten ook een Google Analytics-certificaat halen en halen ze met de afronding van hun opleiding een NIMA-certificaat. Cox: “Wij zorgen ervoor dat onze docenten gecertificeerd worden om les te geven voor die specifieke certificaten. We hebben ze het afgelopen jaar laten trainen en hebben nu dus docenten in huis die MOA-gecertificeerd zijn.”
Samenwerkingen hoge prioriteit
Cox: “Met de nieuwe inrichting van het onderwijs, hebben we die samenwerkingen een hoge prioriteit gegeven, omdat we een opleiding willen bieden die goed op de praktijk toegespitst is. We willen geen opleiding zijn die dat alleen maar roept, maar een die dat écht waarmaakt.