Doven en gebarentaalstudenten helpen elkaar via Skype

Studenten van de opleidingen leraar Nederlandse Gebarentaal of Tolk Gebarentaal en Schrijftolk Gebarentaal kletsen via Skype met mensen uit de dovengemeenschap die vanwege de crisis weinig sociaal contact hebben.

Jamie Knecht is docent aan het Instituut voor Gebarentaal en Dovenstudies en coördineert dit initiatief: “Zowel onze studenten als veel doven zitten nu thuis. Dat leverde in onze ogen twee problemen op: onze studenten kunnen niet oefenen met gebarentaal en ook de meeste mensen uit de Dovengemeenschap hebben nu geen live sociale contacten. Natuurlijk zoekt een groot deel van hen onderling contact via beeldbellen, maar sommigen hebben toch behoefte aan nóg net iets meer contact. Wij als horenden kunnen bijvoorbeeld tussendoor ook een kort praatje maken met de buurman of de caissière, maar als je gebarentaal spreekt, is dat lastiger."

Sociaal contact

Johan heeft het syndroom van Usher en is daardoor doof en zeer slechtziend. Hij werkt als gastdocent bij het Instituut voor Gebarentaal en Dovenstudies, maar zit nu door de coronacrisis thuis. "Ik zat hele dagen alleen en in stilte, zonder sociaal contact. Door dit initiatief kan ik chatten met studenten en dat vind ik heel leuk en belangrijk. We zien elkaar in beeld. De student typt tekst naar mij en ik gebaar terug." Johan was de eerste persoon die werd gekoppeld, aan derdejaarsstudente Najoua (21): "Als studente van de opleiding Leraar Nederlandse Gebarentaal weet ik hoe belangrijk sociale contacten zijn voor doofblinden, omdat zij anders snel geïsoleerd kunnen raken. Toen ik over dit initiatief hoorde, heb ik mij meteen aangemeld om bij te kunnen dragen aan vermindering van eenzaamheid in deze groep."

Belangrijk dat er voldoende tolken zijn

Ottolien is doof. Zij meldde zich aan voor dit initiatief "omdat ik het zelf gezellig vind om met anderen te gebaren, maar vooral ook omdat ik het belangrijk vind dat er voldoende goede tolken zijn, dus ik help hen graag met afstuderen". Voor Anne-Fleur komt het afstuderen al dichtbij en zij is dan ook erg blij met dit initiatief. "Op deze manier kan ik mijn niveau behouden of zelfs verbeteren. Daarnaast zit ik ook alleen maar thuis en vind ik het contact dus ook gewoon fijn en gezellig."

Meer weten over de bacheloropleiding Leraar of Tolk Nederlandse Gebarentaal.
Meer weten over de associate degree-opleiding Schrijftolk.