MINI-KIDS: Directe therapie bij jonge kinderen die stotteren
In deze driedaagse workshop verwerf je kennis en vaardigheden om jonge stotterende kleuters te behandelen.
Deze workshop biedt een praktische werkwijze en bruikbare leidraad om op een directe manier stottertherapie aan te bieden voor jonge kinderen (tussen 2 en 6 jaar die stotteren). Er zijn al veel handboeken en wetenschappelijke aanwijzingen voor het indirect behandelen van stotteren bij jonge kinderen. Dr. Patricia Sandrieser en Peter Schneider omschreven reeds in verschillende drukoplages het therapieconcept KIDS en Mini-KIDS (Sandrieser & Schneider, 2015, Stottern in Kindesalter. Stuttgart/New York: Thieme) en Schul-KIDS (2022, Schneider, P.& Kohmäscher, A., Natke Verlag).
Handig om te weten
Startmoment | 15 april 2026 |
---|---|
Lesdata | 15, 16 en 17 april |
Studie-investering | 27 uur |
Kosten |
€ 975 (vrij van btw) |
Deelnemers | 15 - 25 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (27 uur) |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Dag 1
Ochtend
- Activeren kennis en ervaring met stottertherapie bij kleuters.
- Basisprincipes van Mini-KIDS
- Herstel of persisteren?
- Metacognitie en Mini-KIDS
- Bewustzijn van stotteren bij kleuters
- Therapiefasen en doelen per fase
- Wetenschappelijk onderzoek
Middag
- Diagnostiek eigen aan Mini-KIDS
- RSO 1 & 2: reactie van het kind op het pseudostotteren van de onderzoeker
- RCS: reactie op communicatieve stressoren
- Ouder-kind interactie volgens RESTART-DCM
- Therapie-indicatie: klinisch redeneren
Dag 2
Ochtend
- Principes en voorwaarden om kwaliteitsvol via Mini-KIDS te werken
- Methodes en technieken
- Het belang van pseudo stotteren
- Het belang van transfer naar in vivo situaties
- Het belang van een interne ‘locus of control’
- Het belang van ouders in de rol van co-therapeut
Middag: De aanpak voor kinderen tussen 2 en 4
- Algemeen
- Het mandaat
- Desensitisatiefase
- Modificatiefase
- Generalisatiefase
Dag 3
Ochtend: De aanpak voor kinderen tussen 4 en 6
- Algemeen
- Het mandaat
- Desensitisatiefase
- Identificatiefase
Middag
- Identificatiefase (vervolg)
- Modificatiefase
- Generalisatiefase
- Trouble shooting
- Ideeën voor spelmateriaal en activiteiten
- Einddiscussie, Q&A
Voor deze cursus geldt een eindtoets: een inleveropdracht die door de docent beoordeeld wordt. De logopedist toont aan dat ze opgedane kennis en vaardigheden planmatig kan en zal toepassen bij een gekozen casus.
Er worden diverse didactische werkvormen ingezet. Casussen van deelnemers zelf worden met wetenschappelijk onderbouwde theorieën uitgewerkt.
- De logopedist verwerft kennis en vaardigheden om de direct aanpak MINI-KIDS te gebruiken.
- De logopedist is in staat om correct klinisch te redeneren over de noodzaak van directe therapie en/ of MINI-KIDS daarvoor de aangewezen aanpak is.
toelating
Afgeronde bachelor Logopedie.
Docenten
In workshops wordt theorie omgezet in pasklare oefeningen gericht op het werkveld. Het liefst werk ik wetenschappelijk onderbouwde inhouden uit met casussen van de deelnemers zelf. Verschillende didactische werkvormen worden ingezet.
Voor mij is een workshop geslaagd als deze tijdswinst oplevert voor deelnemers. Na vele jaren werken in een multidisciplinaire setting, herinner ik me goed hoe groot de nood aan recente informatie en vaardigheden is en hoe weinig tijd er is.
Veerle Waelkens heeft een privépraktijk voor stotteren/broddelen, spreekangst en complexe spraakstoornissen sinds 2005 (Veerle Waelkens - Gespecialiseerde logopedie). Ze is lector aan de Opleiding Logopedie van de Arteveldehogeschool (Gent) en staff member bij ESS (European Stuttering Specialization).
Haar ‘roots’ liggen in de revalidatiesector, waar ze 17 jaar werkzaam was.
Na deze opleiding
Na deze opleiding ben je in staat de directe aanpak MINI-KIDS bij jonge stotterende kinderen te gebruiken.
Overige informatie
Deze cursus is waardevol voor iedere logopedist die jonge kinderen die stotteren behandelt of wil gaan behandelen.