Als rekencoördinator lever je een bijdrage aan de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op jouw school. Deze is gericht op leraren die minstens 2 jaar met plezier het vak rekenen beoefenen, hulp willen bieden aan collega’s op dit gebied en de kwaliteit van het rekenonderwijs op hun school willen vergroten. De directie van hun school faciliteert hen hiervoor.

De post-hbo-coördinator rekenen leidt leraren op tot het uitvoeren van de taak van rekencoördinator. In een intake kijken we of de opleiding past bij de deelnemer en bij de positie die hij heeft of krijgt binnen de school. Tijdens de opleiding werkt de deelnemer aan de persoonlijke ontwikkeling en aan een rekenbeleidsplan. Dit wordt getoetst met een voortgangs- en eindassessment.

Handig om te weten

Startmoment 17/9/2025 (25/6/2025 online intake-assessment op afspraak).
Lesdata Online intake-assessment: 25/6/2025 tussen 13 en 17 uur.
Lessen: 17/9, 8/10, 12/11 en 10/12/2025 van 10 tot 17 uur.
Online voortgangsassessment: 14/1/2026 tussen 10 en 17 uur.
Lessen: 4/2, 11/3, 15/4 en 20/5/2026 van 10 tot 17 uur.
Eindassessment: 24/6/2026 tussen 10 en 17 uur.
Herkansing eindassessment: 2/9/2026 tussen 10 en 17 uur.
Diplomering: 7/10/2026 van 10 tot 17 uur.
Alle lessen, assessments en de diplomering zijn op woensdag. De assessments zijn altijd op afspraak.
Studie-investering 350 uur
Kosten

€ 2995 (vrij van btw)

Locatie Domstad vergadercentrum
Diploma Certificaat met de studie-investering - 350 uur

Aanmelden

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten, inclusief een voortgangs- en eindassessment. In de opleiding staan onder meer centraal: (ontluikende) gecijferdheid, tafeldidactiek, meetkunde, opbrengstgericht werken, analyseren van leerlinggegevens, communicatie, leerlijnen, rekenen in andere vakken, zwakke en sterke rekenaars, de functie van rekencoördinator, netwerken en leergemeenschappen en digitale didactiek.

Binnen de opleiding wordt de omslag gemaakt van werken aan de eigen gecijferdheid en vakdidactiek naar collegiale consultatie en rekenbeleid. De opleiding richt zich dan ook meer op de ontwikkeling van de kwaliteit van het rekenonderwijs binnen de school.

Cursussen

De bijeenkomsten bestaan uit interactieve presentaties, waarbij theorie aan de praktijk van de deelnemers wordt gekoppeld, en het uitwisselen van en geven van feedback op uitgevoerde praktijkopdrachten. In een (formatief) tussenassessment wordt nagegaan hoe het staat met de ontwikkeling van de deelnemer. Het eindassessment bestaat uit een reflectie door de deelnemer op zijn groei en een rekenbeleidsplan.

Een rekencoördinator is een leraar die de professionaliteit van zichzelf en van het schoolteam bevordert op het terrein van rekenen-wiskunde. Hij ondersteunt zijn collega’s middels colle-giale consultatie en intervisie en helpt rekenbeleid te ontwikkelen. Om dit op professionele wijze te doen, werkt hij aan zijn eigen gecijferdheid en aan zijn kennis van vakdidactiek. De rekencoördinator is in staat met anderen over het vak te communiceren.

Toelating

Je hebt een relevante hbo-opleiding afgerond.

Docenten

Je krijgt les van zeer ervaren docenten. Zij werken allemaal in de masteropleiding en hebben veel ervaring met verbetering van reken- en wiskundeonderwijs op scholen.

Na deze opleiding

Een vastomlijnde taakomschrijving van de rekencoördinator is moeilijk te geven. In elke schoolorganisatie zullen de randvoorwaarden verschillend zijn. Vandaar dat elke beginnende coördinator zijn eigen weg moet banen om tot een geschikte taakstelling te komen. De een zet bijvoorbeeld in op contact met collega’s en klassenbezoek, terwijl de ander meer uitgaat van evaluatie en analyse.

Een rekencoördinator:

  • is professioneel gecijferd.
  • heeft inzicht in de vakdidactiek.
  • ontwikkelt zicht op leerlijnen, tussendoelen, kerninzichten, procedures en strategieën.
  • is in staat tot eerlijke en open communicatie.
  • gaat het vakgerichte gesprek aan tijdens collegiale consultatie en dialogen.
  • staat vanuit vakinhoudelijke deskundigheid het schoolmanagement terzijde bij de kwaliteitbewaking van het rekenwiskunde-onderwijs.

Relatie met huidige werksituatie

De leergang is praktisch van opzet. Het doel is dat je uit iedere bijeenkomst iets meeneemt dat je direct de volgende dag in je eigen praktijk kunt toepassen.

Waarom de post-hbo leergang Rekencoördinator bij de HU?

  • Kies een praktijkgerichte opleiding

    De inzichten en kennis die je in de cursus opdoet, gebruik je meteen in je werk.

  • Werk aan je professionele ontwikkeling

    Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te opereren is het goed je regelmatig bij te scholen.

  • Krijg les van onderwijsexperts

    We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van leren, gedrag en begeleiden in het onderwijs.

Vragen over de opleiding?