Rekencoördinator
De post-hbo-coördinator rekenen leidt leraren op tot het uitvoeren van de taak van rekencoördinator. In een intake kijken we of de opleiding past bij de deelnemer en bij de positie die hij heeft of krijgt binnen de school. Tijdens de opleiding werkt de deelnemer aan de persoonlijke ontwikkeling en aan een rekenbeleidsplan. Dit wordt getoetst met een voortgangs- en eindassessment.
Handig om te weten
Startmoment | 17/9/2025 (25/6/2025 online intake-assessment op afspraak). |
---|---|
Lesdata | Online intake-assessment: 25/6/2025 tussen 13 en 17 uur. Lessen: 17/9, 8/10, 12/11 en 10/12/2025 van 10 tot 17 uur.Online voortgangsassessment: 14/1/2026 tussen 10 en 17 uur.Lessen: 4/2, 11/3, 15/4 en 20/5/2026 van 10 tot 17 uur.Eindassessment: 24/6/2026 tussen 10 en 17 uur.Herkansing eindassessment: 2/9/2026 tussen 10 en 17 uur.Diplomering: 7/10/2026 van 10 tot 17 uur.Alle lessen, assessments en de diplomering zijn op woensdag. De assessments zijn altijd op afspraak. |
Studie-investering | 350 uur |
Kosten |
€ 2995 (vrij van btw) |
Locatie | Domstad vergadercentrum |
Diploma | Certificaat met de studie-investering - 350 uur |
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsadvies op maat
Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.
Opleidingsinhoud
De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten, inclusief een voortgangs- en eindassessment. In de opleiding staan onder meer centraal: (ontluikende) gecijferdheid, tafeldidactiek, meetkunde, opbrengstgericht werken, analyseren van leerlinggegevens, communicatie, leerlijnen, rekenen in andere vakken, zwakke en sterke rekenaars, de functie van rekencoördinator, netwerken en leergemeenschappen en digitale didactiek.
Binnen de opleiding wordt de omslag gemaakt van werken aan de eigen gecijferdheid en vakdidactiek naar collegiale consultatie en rekenbeleid. De opleiding richt zich dan ook meer op de ontwikkeling van de kwaliteit van het rekenonderwijs binnen de school.
Deze cursus behandelt de verwevenheid van taal met rekenen en de problemen die leerlingen hierbij kunnen ondervinden. We verkennen met elkaar hoe een goed rekentaalaanbod er in de klas uitziet.
Soms helpt een context bij de begripsvorming van een rekenopgave en nodigt deze uit tot het berekenen van een opgave. En in een later stadium moeten leerlingen een som uit een context kunnen destilleren. Maar kinderen hebben soms geen idee wat de bedoeling is van een opgave met een talige rekencontext.
Ook is er soms sprake van een rekencontext bij andere vakken, bijvoorbeeld wereldoriëntatie. In hoeverre brengt de rekentaal een extra probleem met zich mee voor kinderen waarbij het taalbegrip niet vanzelfsprekend is? Denk aan kinderen met TOS, maar ook nieuwkomers in het onderwijs.
In de tweede cursus staat het aanbod voor de leerlingen die (ernstige) rekenproblemen ervaren centraal.
Speciale aandacht hierbij gaat uit naar kinderen met bijvoorbeeld dyslexie, maar ook kinderen die stagneren als gevolg van een probleem met het executief functioneren. Waar lopen deze leerlingen nu precies tegenaan en wat vraagt dit van de leraar? We onderzoeken wat werkt en op welke wijze de leraar af kan stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van deze leerlingen door beredeneerde keuzes te maken in het aanbod.
Het is een hardnekkig misverstand dat sterke rekenaars geen instructie en begeleiding nodig hebben. Is een hoogbegaafde leerling altijd een sterke rekenaar en omgekeerd: is een sterke rekenaar per se hoogbegaafd? Kan een sterke rekenaar ook onderpresteren? En hoe daag je een leerling uit die alle sommen al snapt?
Vanuit de theorie proberen wij een antwoord op deze vragen te vinden en bekijken wij hoe je sterke rekenaars voldoende uitdaging kunt bieden, naast voldoende aandacht voor de basisvaardigheden.
Het doel van het reken-wiskundeonderwijs is functionele gecijferdheid voor alle leerlingen. Wat wordt hieronder verstaan en wat vraagt dit van de leraar op de basisschool? Wat zijn sleutels voor goed rekenwiskunde onderwijs?
In deze cursus wordt met de (toekomstig) interne rekenspecialist (interne begeleider, remedial teacher of rekencoördinator) ingegaan op het belang van afspraken op schoolniveau en bekeken welke afspraken een doorgaande lijn in het rekenwiskunde aanbod mogelijk maken. Tijdens deze cursus is het mogelijk om rekenbeleid te ontwerpen óf het huidige rekenbeleid op school tegen het licht te houden.
De bijeenkomsten bestaan uit interactieve presentaties, waarbij theorie aan de praktijk van de deelnemers wordt gekoppeld, en het uitwisselen van en geven van feedback op uitgevoerde praktijkopdrachten. In een (formatief) tussenassessment wordt nagegaan hoe het staat met de ontwikkeling van de deelnemer. Het eindassessment bestaat uit een reflectie door de deelnemer op zijn groei en een rekenbeleidsplan.
Een rekencoördinator is een leraar die de professionaliteit van zichzelf en van het schoolteam bevordert op het terrein van rekenen-wiskunde. Hij ondersteunt zijn collega’s middels colle-giale consultatie en intervisie en helpt rekenbeleid te ontwikkelen. Om dit op professionele wijze te doen, werkt hij aan zijn eigen gecijferdheid en aan zijn kennis van vakdidactiek. De rekencoördinator is in staat met anderen over het vak te communiceren.
Toelating
Je hebt een relevante hbo-opleiding afgerond.
Docenten
Je krijgt les van zeer ervaren docenten. Zij werken allemaal in de masteropleiding en hebben veel ervaring met verbetering van reken- en wiskundeonderwijs op scholen.
Na deze opleiding
Een vastomlijnde taakomschrijving van de rekencoördinator is moeilijk te geven. In elke schoolorganisatie zullen de randvoorwaarden verschillend zijn. Vandaar dat elke beginnende coördinator zijn eigen weg moet banen om tot een geschikte taakstelling te komen. De een zet bijvoorbeeld in op contact met collega’s en klassenbezoek, terwijl de ander meer uitgaat van evaluatie en analyse.
Een rekencoördinator:
- is professioneel gecijferd.
- heeft inzicht in de vakdidactiek.
- ontwikkelt zicht op leerlijnen, tussendoelen, kerninzichten, procedures en strategieën.
- is in staat tot eerlijke en open communicatie.
- gaat het vakgerichte gesprek aan tijdens collegiale consultatie en dialogen.
- staat vanuit vakinhoudelijke deskundigheid het schoolmanagement terzijde bij de kwaliteitbewaking van het rekenwiskunde-onderwijs.
Relatie met huidige werksituatie
De leergang is praktisch van opzet. Het doel is dat je uit iedere bijeenkomst iets meeneemt dat je direct de volgende dag in je eigen praktijk kunt toepassen.
Waarom de post-hbo leergang Rekencoördinator bij de HU?
-
Kies een praktijkgerichte opleiding
De inzichten en kennis die je in de cursus opdoet, gebruik je meteen in je werk.
-
Werk aan je professionele ontwikkeling
Stilstand is achteruitgang. Om op hoog niveau te opereren is het goed je regelmatig bij te scholen.
-
Krijg les van onderwijsexperts
We hebben jarenlang kennis en ervaring opgedaan met vraagstukken op het gebied van leren, gedrag en begeleiden in het onderwijs.