Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia

Ben jij een logopedist die werkt met mensen met afasie? Dan weet je hoe ingrijpend deze taalstoornis is. Meedoen in de maatschappij is opeens een hele opgave. In de cursus Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia leer je hoe jij kan helpen.

Voorbeeld van een leersituatie met student en cliënt

Afasie is een ingrijpend gevolg van een beroerte. Het heeft grote impact op het dagelijks leven van de persoon zelf en van de naasten. Een voor de persoon zelf waardevolle rol in de maatschappij vervullen, het participeren, lukt in veel gevallen niet meer zoals voorheen.

Het identificeren en behandelen van participatieproblemen is complex. Het vergt, onder andere, creativiteit en een brede kijk op revalidatie. De Life Participation Approach to Aphasia biedt de logopedist hierin handvatten.

Handig om te weten

Startmoment 14 oktober 2024
Lesdata Maandag 14 oktober en maandag 18 november 2024 en maandag 13 januari 2025
Studie-investering Studiebelasting totaal 70 uur, waarvan 19 contacturen en 51 zelfstudie-uren

€ 695 (vrij van btw)

Deelnemers 12 - 24
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat met de studie-investering

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsadvies op maat

Kom je er niet uit of heb je vragen? Ga in gesprek en laat je adviseren.

Opleidingsinhoud

In deze cursus ontwikkelt de cursist een instrument om, in samenspraak met de persoon met afasie, diens leven met afasie in kaart te brengen. Aan de hand hiervan kan vastgesteld worden wat de belangrijkste belemmeringen zijn om te participeren en kunnen concrete doelen gesteld worden om deze participatie te verbeteren. Als onderdeel van de cursus gaat de cursist met een persoon met afasie uit de eigen werksetting in gesprek over diens leven met afasie, met behulp van het ontwikkelde instrument. In de daaropvolgende cursusdag worden de ervaringen van de cursisten besproken, casus gepresenteerd en mogelijkheden tot interventie doorgenomen.

Het programma bestaat uit drie dagen waarin er zowel theorie praktische oefening aan bod komt. Er worden opdrachten gedaan om de geleerde vaardigheden in de eigen werksituatie toe te passen.

De cursus bestaat uit een praktijkdeel op je werk en bijeenkomsten op de hogeschool. Behalve als je voor de incompany-variant kiest: dan wordt de locatie in overleg vastgesteld, vaak bij jouw organisatie zelf.

De logopedist integreert het evidence-based handelen in haar dagelijkse werk met mensen met participatieproblemen door afasie. Evidence-based handelen wordt hier opgevat als: het integreren van wetenschappelijk bewijs, de expertise van de behandelaar, de behoeften van de patiënt, rekening houdend met de middelen die de behandelaar ter beschikking staan, ten bate van optimale diagnostiek en behandeling van de patiënt (Kalf 2011).

Toelating

Een voorwaarde voor deelname aan deze cursus is een diploma van een logopedie-opleiding. Daarnaast moet je tijdens de cursus enkele personen met afasie in behandeling hebben.

Docenten

Om er zeker van te zijn dat de post-bachelorcursus Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia aansluit op de praktijk, krijg je les van een docent met veel praktijkervaring. Haar naam is Marloes Veldkamp.

Drs. Marloes Veldkamp

Docent

Marloes is logopedist en klinisch linguïst. Ze heeft jaren in de revalidatie gewerkt en daar veel ervaring opgedaan met diagnostiek en behandeling van mensen met afasie. Momenteel is zij als docent neurologische taal-, spraak- en slikstoornissen verbonden aan de opleiding logopedie van de Hogeschool Utrecht.

Na deze opleiding

Na deze cursus kun je evidence-based handelen in je dagelijkse werk met mensen met participatieproblemen als gevolg afasie. Je hebt een instrument tot je beschikking om participatieproblemen in kaart te brengen en inspiratie met betrekking tot de behandeling hiervan.

Na deze cursus heb jij je vaardigheden als logopedist uitgebreid: je weet niet alleen goed om te gaan met mensen die afasie hebben, je kunt ze ook helpen weer te participeren in de samenleving.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia kost € 695, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

Je bent op dit moment werkzaam als logopedist en behandelt mensen met afasie. Zij hebben meteen baat bij jouw cursus: wat je leert breng je meteen in de praktijk om hen te helpen.

Ben je met een groep van circa tien logopedisten met dezelfde opleidingsbehoefte en wil je dezelfde cursus volgen? Dan is er de mogelijkheid dat de docent naar je toe komt in plaats van andersom, de zogeheten incompany-training. De hogeschool zorgt voor readers, onderwijs en certificaten. Voor inhoudelijke informatie en een offerte kun je contact opnemen via e-mail: werkenstudie@hu.nl.

Waarom Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia bij de HU?

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

• Volg praktijkgericht onderwijs

Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. Wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

• Midden in het land

Utrecht is centraal gelegen. Je kunt de locaties van de HU goed bereiken per openbaar vervoer en de auto.

De post-bachelorcursus is voor 70 punten geaccrediteerd door:

ADAP is het centrale loket voor de aanvragen van accreditatie van deskundigheidsbevorderende activiteiten voor paramedici die vallen onder het Kwaliteitsregister Paramedici. ADAP bewaakt zo de kwaliteit van bij- en nascholing en andere activiteiten voor paramedici.

Direct contact

Karin Verheij

Coördinator post-hbo logopedie

Interesse in de opleiding Participeren met Afasie: Life Participation Approach to Aphasia?

Heb je nog vragen?