Alliantie ondersteunt werkgevers in hulp aan personeel met schulden

Rabobank Utrecht, McDonald’s Utrecht, Hogeschool Utrecht en Gemeente Utrecht lanceerden 2 juli een nieuwe alliantie. Deze helpt Utrechtse werkgevers om personeel dat kampt met problematische schulden bij te staan.

Marijke Honing, eigenaar van de vijf McDonald’s-vestigingen in Utrecht: “Ik weet nog hoe voor het eerst bij een van mijn werknemers loonbeslag werd opgelegd: ik wist niet wat ik moest doen. Ik was hele dagen kwijt met uitzoeken hoe ik mijn werknemer kon helpen en ook hoe ik kon voldoen aan mijn verplichtingen als werkgever.” Honing liet onderzoek doen door HU-studenten van de minor Geld en Schulden. “Daaruit kwam dat 62% van mijn medewerkers schulden heeft. Dat zijn medewerkers uit alle lagen.”

"Ik weet nog hoe voor het eerst bij een van mijn werknemers loonbeslag werd opgelegd: ik wist niet wat ik moest doen."

Eigenaar van vijf McDonald's-vestigingen

Marijke Honing

14.000-35.000 Utrechtse huishoudens met schulden

Honing is niet de enige werkgever die te maken krijgt met deurwaarders die - met toestemming van de rechter - beslag leggen op een deel van het inkomen van werknemers. In Utrecht hebben 14.000 tot 35.000 huishoudens problematische schulden. Landelijk heeft 62% van de werkgevers te maken met financiële problemen bij werknemers en 46% krijgt regelmatig loonbeslagen.

Wat kun je als werknemer doen?

Honing: “Ik besloot mijn woensdag aan mijn personeel te wijden. Op die dag help ik hen met schuldenproblemen. Dat levert een enorme loyaliteit op van de werknemers. En het is weer fijn om met die werknemers te werken. Het ziekteverzuim neemt af en er wordt met meer openheid gepraat over problemen zoals schulden op de werkvloer.”

Welke acties kun je als werknemer ondernemen om je personeel te helpen? En wat kun je beter niet doen? Daarover maakten studenten van de HU-minor Geld en Schulden (die deels door de Rabobank gefinancierd wordt) een digizine, dat als inspiratie diende voor het digizine dat 2 juli door de alliantie gelanceerd werd. Het online magazine gaat uit van werknemers die in Utrecht wonen. De route naar schuldhulpverlening verschilt namelijk per gemeente. In Utrecht is het buurtteam van de gemeente het eerste aanspreekpunt.

De alliantie

Het komende jaar biedt de alliantie workshops en bijeenkomsten aan rondom schuldhulpverlening op de werkvloer. Bedrijven worden expliciet uitgenodigd om aan te geven waar hun (kennis)behoefte ligt. Om bedrijven verder te helpen, wordt de ervaringskennis van McDonald’s en de Rabobank (die veel werkgevers in zijn bestand heeft) gecombineerd met de kennis en invloed van de gemeente Utrecht en de onderwijs- en onderzoekskracht van Hogeschool Utrecht. Hogeschool Utrecht is naast de opleiding Sociaal Juridische Dienstverlening en de Minor Geld en Schulden, ook aan de alliantie verbonden met het lectoraat Schulden en Incasso.

De samenwerking is onderdeel van de actieagenda Utrechters Schuldenvrij van gemeente Utrecht.