Studenten programmeren robots voor kinderen in het Wilhelmina Kinderziekenhuis

Kinderen in een ziekenhuis bewegen vaak te weinig, terwijl beweging belangrijk is bij het herstel van (en tijdens) ziekenhuisopnames. Daarom programmeerden studenten van Hogeschool Utrecht tijdens een pilot robots, die kinderen moeten helpen om op een leuke manier meer te bewegen – ook als ze in bed moeten liggen. Ze ontwikkelden ook robots die de kinderen afleiden als ze geprikt worden.

Zo’n 100 zorgverleners en de Kinderraad van het WKZ dachten mee bij de ontwikkeling van de robots. De WKZ-kinderraad bestaat uit kinderen die regelmatig in contact komen met dit ziekenhuis en graag mee willen denken over verbeteringen.

E-health

Anneke van Vuuren, Stafmedewerker Zorginformatisering bij het WKZ: “Ik verwacht dat e-health in de toekomst eigenlijk alleen maar groter gaat worden. Zorgprofessional moeten vaak nog wennen aan e-health: van sommige interventies is direct duidelijk dat ze veel opleveren. Bij andere interventies is dat minder duidelijk. Een pilot als deze maakt inzichtelijk wat e-health-inverventies - zoals robots - kunnen opleveren. Daarom geloof ik in pilots als deze. Ik denk dat de juiste e-health de zorg uiteindelijk efficiënter en toegankelijker gaat maken, voor iedereen.”

Samenwerking

De minor is ontstaan uit de samenwerking tussen de HU-opleiding HBO-ICT, het Lectoraat Betekenisvol Digitaal Innoveren van de HU en samenwerkingspartners, zoals het Wilhelmina Kinderziekenhuis van het UMC Utrecht.
Minors geven studenten de kans de studie te verdiepen, te verbreden of uit te breiden naar persoonlijke interesses.