HU-studenten helpen Utrechtse jongeren: DURF zelf vrijetijdsactiviteiten op te zetten

Gemeente Utrecht, Stichting Cultuur 19 i.s.m. de opleidingen Pedagogiek, Social Work

Studenten Pedagogiek en Social Work van Hogeschool Utrecht helpen jongeren in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern zelf vrijetijdsactiviteiten op te zetten. Project DURF is een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Hogeschool Utrecht.

Jongeren leunend tegen de muur

Vraagstelling

Op dit moment wonen in Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern zo’n 12.250 jongeren. In 2030 zullen dat er ruim 18.000 zijn. Uit onderzoek blijkt dat jongeren in deze wijken behoefte hebben aan meer vrijetijdsactiviteiten.

In dit project helpen HU-studenten de jongeren om zelf activiteiten te organiseren. Op deze manier willen Hogeschool Utrecht en gemeente Utrecht de zelfredzaamheid en de gemeenschapsvorming onder jongeren bevorderen.

Aanpak

De studenten bespreken met de jongeren hun wensen en ideeën over festiviteiten, sport en bewegen, kunst en cultuur en gaming. Vervolgens begeleiden ze hen in het opzetten van nieuwe activiteiten. De studenten zelf worden begeleid door studentleerbedrijf Stichting Cultuur 19.

Resultaat

Project DURF heeft een bijdrage van het Rabobank Stimuleringsfonds XL gewonnen. Met het stimuleringsfonds steunt Rabobank Utrecht veelbelovende, lokale initiatieven. Enkele voorbeelden van deze initiatieven zijn:

• De Winter Games: een hip sportevenement met onder andere straatvoetbal, kickboksen en VR-spellen.
  • De Afterparty, een feest dat wordt georganiseerd na elke toetsweek.
  • We ondersteunden een lessenreeks op het Leidsche Rijn College over het organiseren van evenementen.

Over deze samenwerking

Bedrijven Gemeente Utrecht, Stichting Cultuur 19