Afstudeerders worden nieuwe medewerkers bij AFAS

AFAS i.s.m. de opleiding Finance & Control

AFAS Software werkt veel met stagiairs en afstudeerders. Hun frisse blik, up-to-date kennis en onderzoekskwaliteiten bieden het bedrijf veel meerwaarde. Aan het einde van een stage of afstudeeropdracht weet AFAS bovendien precies wat voor vlees het in de kuip heeft met een student: een ideale manier om te bepalen of iemand geschikt is voor een toekomstige baan bij het bedrijf.

Traineeship i.p.v. master

Mohamed El Abdouni en Erfan Nawabi van de opleiding Finance & Control deden het afgelopen schooljaar een duo-afstudeertraject bij AFAS. Het bedrijf bood hun direct na hun afstuderen - met Honours-certificaat - een traineeship aan. Mohamed: ‘We wilden allebei eerst eigenlijk verder studeren. Maar AFAS biedt zo’n goed opleidingsprogramma en je kunt er zo veel leren in de praktijk, dat we besloten daar onze kennis verder te ontwikkelen’.

Afstudeeronderzoek

Tijdens hun afstudeerproject onderzochten Mohamed en Erfan de succesfactoren die naast AFAS-software een rol spelen bij de effectieve beheersing van controlling processen: waarom kan AFAS met slechts 3,5 fte’s de gehele financiële administratie doen terwijl andere bedrijven met dezelfde software veel meer fte’s nodig hebben?

Spijker op de kop

Veel organisaties hebben geen onderzoekers in dienst. Afstudeerders kunnen daarom met hun onderzoek van grote betekenis zijn. Zo ook Erfan en Mohamed. De vele interviews die zij hebben gevoerd met medewerkers, klanten en partners van AFAS hebben een schat aan informatie opgeleverd. De conclusies uit het advies ‘slaan de spijker op de kop’ volgens een van de partners van AFAS.

Begeleiding en lage drempels

De begeleiding was bij AFAS prima geregeld: wekelijks hadden Mohamed en Erfan een afspraak met hun begeleider Mohamed Amri, manager productmanagement. Mohamed: ‘We konden daarnaast bij iedereen terecht met vragen, bij medewerkers én directieleden. We zaten op dezelfde verdieping en het was allemaal heel laagdrempelig’. Erfan: ‘Ook de amicale sfeer en de ruimte en het vertrouwen dat je binnen AFAS krijgt om jezelf te mogen zijn, hebben ervoor gezorgd dat ik met veel plezier hier ben gaan werken.’

Over deze samenwerking

Bedrijven AFAS