Werkregels voor innovatiemanagers. Vernieuwing in het hoger beroepsonderwijs in een versnelling

Auteurs Remco Coppoolse
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
Publicatiedatum 2018
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Stagnatie in onderwijsinnovaties is een belangrijke oorzaak voor het uitblijven van resultaten. De stagnatie is het gevolg van twee kernproblemen: (1) een lineaire veranderredenering die geen recht doet aan het verloop van onderwijsinnovaties en (2) de innovatie gaat voorbij aan docenten, waardoor docenten niet geneigd zijn het nieuwe gedrag te implementeren. In een ontwerpgericht onderzoek is een set van 18 werkregels ontwikkeld. Naast deze werkregels is een ideaaltypisch verloop van onderwijsinnovatie ontworpen, waarin wisselwerking tussen actoren die de onderwijsinnovatie beïnvloeden en ontwikkelaars die de vertaalslag maken naar de onderwijsuitvoering is verdisconteerd. Met de koppeling van het ideaaltypisch verloop en de werkregels is een oriëntatiebasis ontstaan: een bron waaruit innovatiemanagers kunnen putten bij het beïnvloeden van onderwijsinnovatie. Toepassing van de oriëntatiebasis draagt bij aan de continuïteit en de resultaten van de onderwijsinnovatie. Verder onderzoek is nodig om de oriëntatiebasis verder te ontwikkelen en onderliggende mechanismes te begrijpen.

Aan deze publicatie werkte mee

  • Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering
    Remco Coppoolse
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
Jaar en volume 36 2
Trefwoorden onderwijsinnovatie, innovatiemanager, multi-actorperspectief, dynamisch innovatiemanagement
Paginabereik 5-24

Remco Coppoolse

Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering

Remco Coppoolse

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs