Van ervaring naar ervaringskennis en ervarings- deskundigheid

Auteurs Carla van Slagmaat , Simona Karbouniaris
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Begeleidingskunde
Publicatiedatum 2020
Lectoraat Participatie Zorg en Ondersteuning
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In dit artikel staan we stil bij het begeleiden van een bijzonder leerteam van hbo-studenten. Het betreft social-workstudenten die zelf ervaring hebben met hulpverlening en persoonlijk herstel en eigen ervaringskennis willen benutten in hun professionele leren en werken. Een boeiende, korte keten van cliënt naar professional die een bijzonder leerproces vergt. Welke begeleiding is hier op zijn plaats? Wat wordt er verwacht van een begeleider? Eerst gaan we in op de onderwijs- en organisatieverandering die nodig is om ervaringskennis een serieuze plek te geven in professionele ontwikkeling. We sluiten af met het beantwoorden van twee vragen: wat zijn werkzame onderdelen van onze aanpak? En wat is overdraagbaar naar andere opleidingen en begeleidingscontexten? Wij zijn respectievelijk als leerteambegeleider en als onderzoeker en promovenda (op het terrein van ervaringsdeskundigheid) betrokken bij dit bijzondere leerteam.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Begeleidingskunde
Jaar en volume 9 2
Trefwoorden ervaringsdeskundigheid, leerproces, leerteam
Paginabereik 38-4

Participatie Zorg en Ondersteuning