University of Applied Sciences Professional Doctorate

Auteurs Daan Andriessen, Frank van der Zwan, Hans Vossensteyn, Wolter Paans, Harry van Vliet, Mariska van der Glessen, René Bosma, Han Brezet, René Bakker, Elly de Bruijn, Welmoed van der Velde, Jos van der Sterren, Menno Stokman, Jan Jukema
Publicatiedatum 2021
Lectoraat Onderzoekend Vermogen, Beroepsonderwijs
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Hogescholen starten in 2022 met een eigen doctoraatstraject: het Professional Doctorate. Daarmee introduceert het hbo een nieuwe beroepsopleiding waarmee het de grenzen in de beroepspraktijk wil verleggen. Kandidaten worden opgeleid tot hooggekwalificeerde professionals die leren te interveniëren in complexe vraagstukken zoals de energietransitie of de gezondheidszorg. Belangrijke en noodzakelijke toevoeging Hogescholen zien een doctoraatstraject in het hbo als een belangrijke en noodzakelijke toevoeging binnen het hoger onderwijs stelsel. Het Professional Doctorate (PD) maakt een doorlopende leerlijn van bachelor via master tot doctorate in de beroepskolom mogelijk, en wordt nauw verbonden met het overige hbo-onderwijs. Doel is dat hbo bachelor- en masterstudenten in hun onderwijs de vruchten plukken van het onderzoek van PD-kandidaten naar de laatste ontwikkelingen in de beroepspraktijk. Daarmee is de introductie van het professional doctorate ook een investering in de bredere aansluiting van het hbo op de arbeidsmarkt.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Trefwoorden Professional Doctorate, beroepsonderwijs, praktijkgericht onderzoek