Iedereen kan meedoen in de natuur- en techniekles

Auteurs Suzanne van Norden, Maaike Hajer, Jantien Smit
Gepubliceerd in Tijdschrift Taal
Publicatiedatum 1 januari 2020
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Elke leerkracht krijgt dagelijks te maken met grote cognitieve, sociaal-culturele en taalverschillen in de groep, wat differentiatie nodig maakt. Maar het apart begeleiden van groepjes leerlingen staat op gespannen voet met sociale integratie. De laatste tijd groeit de aandacht voor inclusie: manieren om een groep bij elkaar te houden, met alle sociaal-emotionele voordelen van dien, en tegelijkertijd aandacht te besteden aan de verschillende onderwijsbehoeften. In dit artikel beschrijven we ons onderzoek naar een inclusieve aanpak tijdens natuur- en technieklessen in heterogene bovenbouwgroepen in het primair onderwijs.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Maaike Hajer
    Maaike Hajer
    • Emeritus lector
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs
  • Jantien Smit | lector | Meertaligheid en Onderwijs
    Jantien Smit
    • Lector
    • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift Taal
Jaar en volume 10 16
Trefwoorden taalgericht onderwijs, primair onderwijs, inclusie, natuur- en techniek onderwijs
Paginabereik 20-23

Neem contact met ons op