Fintech verandert de positie van de mkb-adviseur

Auteurs Kirsten Rauwerda , Lex van Teeffelen , Frank Jan de Graaf
Gepubliceerd in Economisch-Statistische Berichten
Publicatiedatum oktober 2018
Lectoraat Financieel-Economische Innovatie
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

De rol van de financiële mkb-adviseur wordt bij toenemende keuzemogelijkheden en digitalisering belangrijker om de juiste keuzes voor ondernemers te maken. Onze bevindingen uit kwalitatief en kwantitatief onderzoek laten zien dat het verklaren van het gedrag van mkb-adviseurs om een behavioural finance-benadering vraagt. Op het eerste gezicht is dit gedrag niet in alle gevallen rationeel en nut-maximaliserend. De kennis en het gedrag van de adviseur lijken vooraf sterk bepaald te zijn door bestaande netwerken, traditionele partijen en beperkte standaardisering. Dit belemmert vernieuwingen en zorgt niet voor een optimale financieringsmix voor ondernemers. Als de voorlopers in ons onderzoek bij advisering qua alternatieve financieringsvormen een flinke bias hebben richting traditionele financieringsproducten (bankfinanciering, kortlopend krediet), wat zegt dit dan over de main-stream adviseurs? Daarnaast lijkt het zinvol om algemene financiële standaarden te ontwerpen, waar alle adviseurs gebruik van kunnen maken. Dit helpt bij het kiezen uit het grote aanbod en bij het vereenvoudiging van financieringsaanvragen.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Economisch-Statistische Berichten
ResearchComponents.DetailedInformation.YearAndVolume 103 4766
Trefwoorden financiering, mkb
Paginabereik 59-62

Neem contact met ons op