Didactische principes voor honoursdocenten bij het begeleiden van honoursstudenten in hun leercurve

Auteurs Remco Coppoolse, Lea Hermsen
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
Publicatiedatum 1 januari 2014
Lectoraat Beroepsonderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in het leerproces van honoursstudenten en op welke didactische principes honoursdocenten kunnen inzetten om dit leerproces faciliteren. Voor dit onderzoek werden honoursstudenten individueel en in een focusgroep geïnterviewd. Didactische principes werden verzameld in een workshop met honoursdocenten. Uit de exploratieve studie blijkt dat honoursstudenten een leerproces doorlopen dat onderling vergelijkbaar is en bestaat uit fasen van erkenning, twijfel, crisis, heroriëntatie, flow en succes. Variatie in de leercurve wordt gezien in de diepte van de crisis. De oorzaken voor de crisis verschillen, maar de variatie wordt beïnvloed door de vaardigheden van de student om te reageren in de twijfelfase.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering
    Remco Coppoolse
    • Onderzoeker
    • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs
Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
Jaar en volume 31/32 4/1
Trefwoorden hoger onderwijs, honoursstudenten, honoursdocenten
Paginabereik 93-105

Remco Coppoolse

Remco Coppoolse | onderzoeker | lectoraat Normatieve Professionalisering

Remco Coppoolse

  • Onderzoeker
  • Lectoraat: Organiseren van Verandering in Onderwijs