De mathematisering van de samenleving

Auteurs Kees Hoogland
Publicatiedatum 2021
Lectoraat Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals
Soort publicatie Lezing

Samenvatting

De toenemende mathematisering van de samenleving stelt nieuwe en hoge eisen aan de vaardigheden van (aanstaande) professionals in complexe en steeds meer gedigitaliseerde beroepspraktijken. Het lectoraat Wiskundig en Analytisch Vermogen van Professionals onderzoekt het gebruik van gecijferdheid, wiskunde, statistiek en analytische vaardigheden in hedendaagse beroepspraktijken vanuit de ambitie om de resultaten van het onderzoek te verbinden met het beroepsonderwijs. Het ontwikkelen van denkvaardigheden, zoals interpreteren, analyseren, communiceren, kritisch beschouwen, modelleren, mathematiseren en probleemoplossen wordt steeds relevanter. Een blik op het Corona-dashboard kan dit treffend illustreren. Het onderzoek van het lectoraat zal ook bijdragen aan een meer toekomstgerichte invulling van rekenvaardigheid in het funderend onderwijs, zodat deze meer toegespitst is op de hedendaagse ontwikkelingen in de maatschappij. Op deze manier levert het lectoraat een bijdrage aan een doorlopende ontwikkeling van kind tot gecijferde volwassene die met zelfvertrouwen de kwantitatieve aspecten van de samenleving tegemoet treedt als beroepsbeoefenaar en als burger.

Aan deze publicatie werkte mee

  • Kees Hoogland
    • Lector
    • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals

Taal Nederlands
Trefwoorden mathematisering, gecijferdheid, rekenvaardigheid

Kees Hoogland

Kees Hoogland

  • Lector
  • Lectoraat: Wiskundig en Analytisch vermogen van Professionals