Allemaal opvoeders in de pedagogische civil society.

Auteurs Marije Kesselring
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg
Publicatiedatum 2018
Lectoraat Jeugd
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In aanloop naar de transformatie van de jeugdhulp heeft de ‘pedagogische civil society’ – de gezamenlijke inzet van burgers voor het grootbrengen van jeugdigen – in toenemende mate aandacht gekregen. Veel gemeenten hebben de ‘pedagogische civil society’ omarmd en vertaald in beleidsplannen en praktijkinitiatieven. Een voorbeeld hiervan is het programma ‘Allemaal opvoeders’, waarin elf gemeenten tussen 2009 en 2011 activiteiten georganiseerd hebben om het contact tussen (mede)opvoeders te bevorderen. In dit promotieonderzoek is de ‘pedagogische civil society’ onder de loep genomen met als doel om (1) bij te dragen aan een verdere theoretische verkenning van de ‘pedagogische civil society’ als een contextuele benadering voor opvoeden, en (2) ondersteunende kennis te vergaren door de effecten van ‘Allemaal opvoeders’ te onderzoeken.

Downloads en links

Aan deze publicatie werkte mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg
Jaar en volume 2018 50
Paginabereik 22-23

Marije Kesselring