U-Match

De huidige arbeidsmarkt kent veel tekortsectoren, terwijl er onder statushouders nog steeds een groot onbenut potentieel is. De gemeente Utrecht, in samenwerking met Hogeschool Utrecht, ziet duale trajecten —waarbij het verwerven van specifieke vakkennis en het opdoen van de noodzakelijke praktijkervaring geïntegreerd zijn in combinatie met het leren van de taal en inburgering— als de sleutel om deze tekorten op de arbeidsmarkt structureel aan te pakken en tegelijkertijd statushouders gericht en versneld naar een duurzame baan te begeleiden. 

Op basis van de eerdere ervaringen heeft Hogeschool Utrecht handvatten ontwikkeld om leerwerktrajecten voor statushouders duurzaam in te bedden en opschaling mogelijk te maken (De Bell & Bakker, 2022). Aan de hand van deze methodische aanpak worden drie duale trajecten in verschillende branches ontwikkeld in de regio Utrecht, samen met werkgevers, de gemeente Utrecht taalscholen en opleiders. Door middel van actieonderzoek zullen de onderzoekers van Hogeschool Utrecht de trajecten begeleiden, monitoren en verder ontwikkelen.

 

Doel

Het doel van U-Match is om drie nieuwe en duurzame leerwerktrajecten te ontwikkelen voor statushouders in de regio Utrecht, gericht op sectoren die met tekorten worstelen op de arbeidsmarkt. De ambitie is om in de toekomst een structureel breed en schaalbaar aanbod van leerwerktrajecten in tekortsectoren aan te kunnen bieden aan een grote groep nieuwkomers. 

 

 

Resultaten

Deze interventies leiden tot een verbeterde implementatie en uitvoering van duale trajecten, en heeft (onder meer) tot gevolg dat:  

  • Er meer inburgeraars deelnemen aan duale trajecten 
  • Er tijdswinst is voor de inburgeraar (combinatie taal en werk) 
  • De inburgeraar beter is toegerust is voor de arbeidsmarkt
  • Er duurzame plaatsingen zijn die leiden tot werk voor de inburgeraar  
  • Er sprake is van een verkorte duur in de bijstand
  • Inburgeraars sneller en beter integreren/ meedoen in de maatschappij 
  • Er een duurzame en verbeterde samenwerking is tussen werkgevers en de gemeente. 

Looptijd

01 juni 2023 - 29 mei 2026

Aanpak

Op basis van de eerdere ervaringen heeft de HU handvatten ontwikkeld om leerwerktrajecten voor statushouders duurzaam in te bedden en opschaling mogelijk te maken. Het succes van zo’n traject vereist een helder, gezamenlijk doel, waarin de rollen en het gemeenschappelijk belang voor alle betrokken partijen duidelijk zijn, een gezamenlijke investering in commitment, tijd en middelen, en een flexibel en continu leerproces waar eventueel tussentijds bijgestuurd kan worden. 

 

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Cofinanciering

Wil je samenwerken of heb je een vraag?