Promotieonderzoek: Onderzoekende vaardigheden van studenten in mbo-gezondheidszorgopleidingen

Lessituatie Hogeschool Utrecht

Onderzoekende vaardigheden (OZV) van mbo-studenten in gezondheidszorg- opleidingen zijn essentieel voor het omgaan met problemen, veranderingen en innovaties in het (toekomstige) beroep. Maar hoe kunnen we hun OZV precies opvatten?

Doel

Met dit PhD-onderzoek willen we:

• OZV van mbo-studenten conceptualiseren vanuit de onderzoeksliteratuur en de beroepspraktijk.
  • Interventies (het denken en doen) van mbo-school- en praktijkopleiders beschrijven als zij tijdens interacties met studenten OZV van studenten willen  bevorderen.

Resultaten

Verwachte resultaten:

• Wetenschappelijk: vier artikelen, presentaties op conferenties en een proefschrift
  • Praktijkgericht: publicaties, workshops en presentaties voor betrokkenen uit het mbo

Gerealiseerde resultaten:

• Onderzoeksplan ‘Understanding vocational healthcare students’ skills of research and inquiry‘
  • Posterpresentatie ‘Understanding vocational healthcare students’ skills of research and inquiry’ tijdens Onderwijs Research Dagen (online)  in Utrecht, juli 2021
  • Round Table presentatie ‘Understanding vocational healthcare students’ skills of research and inquiry’ tijdens EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning) Conference (online), november 2021

Looptijd

15 november 2021 - 14 november 2026

Aanpak

We beginnen met een scoping review naar OZV, gevolgd door een interviewstudie  onder mbo-professionals en -opleiders. Met een multiple case study en een vignette studie brengen we interventies van  mbo-opleiders om OZV bij studenten te stimuleren in beeld.

Betrokken HU-onderzoekers

De promovenda is Erica Wijnands-Pot (mboRijnland). De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Annoesjka Boersma.

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Het promotieonderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Open Universiteit en mboRijnland.

"De aandacht voor kennisontwikkeling rond onderzoekende vaardigheden is cruciaal voor veel beroepsopleidingen, specifiek in de gezondheidszorg."

Commissie NWO promotiebeurs

Cofinanciering

Erica heeft voor haar onderzoeksvoorstel de NWO Promotiebeurs voor leraren ontvangen.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?