Het bevorderen van gezond financieel gedrag door studenten

Binnen dit project worden gedragsinterventies ontworpen en getest, die gericht zijn op het bevorderen van gezond financieel gedrag door studenten om zodoende financiële stress te verminderen.

Doel

Het tegengaan van financiële stress bij studenten door het bevorderen van positief financieel gedrag.

Resultaten

Breed inzetbare gedragsinterventies gericht op het bevorderen van positief financieel gedrag door studenten.

Looptijd

01 september 2021 - 31 december 2024

Aanpak

De eerste deelstudie bestaat uit een vragenlijst waarmee onderzocht wordt wat de verbanden zijn tussen financieel gedrag en subjectieve financiële stress. Met de uitkomst hiervan worden vervolgens een tweetal interventies ontworpen en getest welke gericht zijn op het bevorderen van financieel gedrag bij studenten.

Betrokken HU-onderzoekers

Relevantie van het project

De inzichten uit dit onderzoek kunnen zowel door hoger onderwijsinstellingen als DUO worden gebruikt om de financiële begeleiding van studenten te verbeteren. Hiermee wordt een bijdrage geleverd aan het verminderen van financiële stress en het voorkomen van onnodig hoge schulden.

Samenwerking met kennispartners

Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO)

Heb je een vraag of wil je samenwerken?

Gerrit-Jan Lanting | onderzoeker | Financieel-Economische Advisering bij Innovatie

Gerrit-Jan Lanting

• Onderzoeker