Meer op Maat: fysiotherapie bij nek- en/of schouderklachten

Fysiotherapeut helpt patiënt met app

De zorgbehoeftes van patiënten met nek- en/of schouderklachten kunnen per persoon verschillen. We onderzoeken of de fysiotherapie verbeterd kan worden door dit te personaliseren en met een online programma te combineren.

Doel

Het doel van dit project is het verbeteren van de fysiotherapeutische zorg voor patiënten met nek- en/of schouderklachten. Door de vorm en inhoud aan te passen aan de behoeftes van de individuele patiënt denken we de therapie (kosten-)effectiever te maken.

We willen dat zoveel mogelijk fysiotherapeuten deze behandeling kunnen toepassen. Daarnaast gebruiken we de kennis uit dit onderzoek in het opleiden van professionals in de gezondheidszorg.

Resultaten

Dit onderzoek loopt nog. Na afronding vind je hier een samenvatting van de resultaten.

Looptijd

01 juni 2018 - 01 juni 2023

Aanpak

We bieden de fysiotherapeut hulpmiddelen om te bepalen of een patiënt geschikt is voor blended fysiotherapie en om te bepalen hoe de behandeling er dan uit zou moeten zien. Blended fysiotherapie is een integratie van consulten fysiotherapie en een digitaal programma waarmee patiënten thuis aan de slag gaan, zoals het bestaande E- Excercise

Deze zogenoemde gestratificeerde blended fysiotherapie behandeling vergelijken we met gebruikelijke fysiotherapie op (kosten-)effectiviteit.

Lees hier het wetenschappelijk artikel dat Mark van Tilburg en collega-onderzoekers erover publiceerden: Stratified care integrated with eHealth versus usual primary care physiotherapy in patients with neck and/or shoulder complaints: protocol for a cluster randomized controlled trial

Betrokken HU-onderzoekers

Betrokken lectoraten

Samenwerking met kennispartners

Dit project vindt plaats binnen Academische Werkplaats eerstelijns Fysiotherapie. We werken samen met:

• Fontys Paramedische Hogeschool
  • UMC Utrecht
  • Leidsche Rijn Julius Gezondheidscentra.
  • VUmc Amsterdam
  • Hogeschool Arnhem Nijmegen
  • Keele University
  • het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapeuten
  • The Healthtrain BV

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Cindy Veenhof portret

Cindy Veenhof