DEEL - Digital Engineering Exploration Lab
DEEL verbindt digitale innovatie en samenwerking in het engineeringonderwijs. Studenten werken met Digital Twins – gekoppelde digitale en fysieke modellen aan realistische systeemtransities. Zo groeien ze uit tot systeemdenkers die datagedreven oplossingen ontwikkelen voor maatschappelijke uitdagingen.
Doel
Het doel van DEEL is om studenten op te leiden tot digitale systeemdenkers die effectief kunnen samenwerken over de grenzen van hun eigen vakgebied. Door het ontwikkelen van fysiek-digitaal gekoppelde leeromgevingen met Digital Twins, worden studenten voorbereid op het ontwerpen van innovatieve oplossingen voor complexe maatschappelijke transities.
Resultaten
DEEL versterkt het multidisciplinaire en digitale onderwijs binnen instituut IDE door studenten op te leiden tot digitale systeemdenkers met behulp van Digital Twin.
Looptijd
01 juni 2025 - 31 oktober 2027
Aanpak
Het project ontwikkelt en test nieuwe onderwijswerkvormen met Digital Twins in multidisciplinaire studententeams. Via pilots, evaluaties en samenwerking met Quest, INNO en lectoraten wordt kennis opgebouwd en geborgd binnen het IDE-instituut.
Betrokken HU-onderzoekers
Impact voor het onderwijs
DEEL versterkt het onderwijs binnen het IDE-instituut door digitale en multidisciplinaire samenwerking centraal te stellen. Studenten leren via Digital Twins complexe systemen te begrijpen en te ontwerpen, wat hun rol als digitale systeemdenkers vergroot. Dit leidt tot beter voorbereid technisch student dat kan inspelen op maatschappelijke transities. De aanpak stimuleert onderwijsvernieuwing, vergroot de betrokkenheid van studenten en biedt docenten nieuwe handvatten om toekomstgericht, praktijkgericht en multidisciplinair onderwijs vorm te geven.
Cofinanciering
Dit project is gefinancierd met een Senior Fellow Beurs uit het Comenius programma, vanuit NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek).