Onderwijs & Onderzoek Festival 2022: Dit zijn de winnaars

OOfestival

‘Hier komt alles samen’, is de leus van de HU. Op 12 april deden we dat letterlijk: honderden collega’s uit onderwijs, onderzoek en de ondersteunende diensten kwamen bijeen in de Utrechtse Werkspoorkathedraal, voor het Onderwijs & Onderzoek Festival 2022. Om elkaar te ontmoeten en te inspireren. En om een aantal collega’s in het zonnetje te zetten, met de uitreiking van de jaarlijkse HU-prijzen.

Docent van het Jaar 2022: Meereke Bosua

Docent van het Jaar 2022“Ze heeft een enorme gedrevenheid en passie voor het vak”, stelde collegelid Tineke Zweed bij de bekendmaking van de winnaar. “Dat uit zich in eigen projecten, waaronder een podcast, een eigen app én een door haar geschreven boek.” Tineke roemde ook namens de jury de didactische kracht van Meereke Bosua (HU Pabo, Instituut Theo Thijssen), en haar brede blik op de HU als organisatie: “Ze ziet waar verbeteringen mogelijk zijn en durft kritisch te zijn.” Meereke ontwerpt haar eigen onderwijs en probeert altijd zoveel mogelijk in te spelen op de actualiteit. Ze weet met haar uitingen tot ver buiten de grenzen van de HU mensen te boeien en te inspireren.

Innovatieteam van het Jaar 2022: Inclusief Opleiden

Onderwijsinnovatieteam van het JaarDe HU stimuleert het samenwerken over de grenzen van instituten en kennisgebieden heen. Hoe mooi is het dan om daar zo’n succesvol voorbeeld van te zien. “Collega’s van vijf HU-instituten, van onderwijs en onderzoek, en meerdere scholen in Amersfoort sloegen de handen ineen, met als doel: onderwijs waarin elk kind, met of zonder bagage, het juiste onderwijs krijgt”, glunderde Tineke bij de prijsuitreiking. “Door samen te ontwikkelen en te reflecteren met studenten heeft dit team de eerste stap gezet naar een omwenteling in de regio. Dit team is een voorbeeld voor de HU – en daarbuiten.” Een mooie kroon op het werk van (onder andere) Manon van Omme, Peter Linschoten en Peter de Vries.

Onderzoeker van het Jaar 2022: Peggy van Spreuwel

Onderzoeker van het Jaar“Er zit daadkracht, creativiteit en doelgerichtheid in haar. Ze durft buiten de gebaande paden te gaan. Haar drive voor doorwerking typeert haar. Haar loopbaan belichaamt wat we bedoelen met Leven Lang Leren.” Mooie woorden die collegelid Wilma Scholte op Reimer namens de jury uitsprak voor Peggy van Spreuwel (Kenniscentrum Gezond & Duurzaam Leven). Peggy is mondhygiënist, gezondheidswetenschapper én docent. In 2017 startte ze bij het lectoraat Innovaties in de preventieve zorg haar promotieonderzoek Gezonde Peutermonden, waarin ze samenwerkt met consultatiebureaus, lokale mondzorgpraktijken en ouderkinderparen. Met enorme impact op de mondzorg voor jongeren. Een waardige winnaar van de titel Onderzoeker van het Jaar 2022.

Honoursstudent van het JaarMarit is derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde. Ze is ook eerstejaarsstudent Journalistiek. Hoezo, leergierig? Maar daar stopt de inzet en nieuwsgierigheid van Marit nog niet. Ze behaalde een honoursster binnen de opleidingscommissie van Werktuigbouwkunde, is lid van de commissie studenteninitiatieven, volgde een honourscursus debatteren, is bezig met een ateliercursus voor haar inzet als student-assistent én is een evenement aan het organiseren voor internationale studenten. Wilma: “Voor Marit is leren een feestje - en de HU een speeltuin. Ze ís honours, all round.”

Meer weten over het Onderwijs & Onderzoek Festival 2022? Lees hier onze terugblik.

Fotografie: Seth Carnill