Lector Reint Jan Renes neemt afscheid van Hogeschool Utrecht

Na acht jaar te hebben gewerkt bij Hogeschool Utrecht gaat gedragswetenschapper en lector Reint Jan Renes Hogeschool Utrecht verlaten. Vanaf 1 mei gaat hij aan de slag bij Hogeschool Amsterdam om te starten met het lectoraat ‘psychologie voor een duurzame stad’.

In september 2011 werd Reint Jan binnen Hogeschool Utrecht benoemd tot lector van het lectoraat Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein (PubLab). Onder zijn begeleiding heeft hij samen met zijn onderzoekers het lectoraat PubLab op de kaart gezet als een hoogwaardige expertisegroep voor de ontwerppraktijk op het gebied van gedrag en communicatie.

Reint Jan en zijn onderzoekers zijn betrokken geweest bij verschillende projecten rond maatschappelijke vraagstukken, waarbij gedragsbeïnvloeding een rol speelde. Diverse projecten zijn uitgevoerd op het gebied van gezondheid, voeding, mobiliteit, veiligheid en duurzaamheid. Daarbij is wetenschappelijke kennis rond gedragsbeïnvloeding uit verschillende disciplines zo toegankelijk mogelijk gemaakt.

Dit heeft onder andere geresulteerd in het Persuasive by Design model en de vijf gedragslenzen, die zowel in het onderwijs als binnen het werkveld worden gebruikt. In samenwerking met onderzoeker Sander Hermsen schreef Reint Jan het boek ‘Draaiboek voor Gedragsverandering’. Daarnaast schreef hij samen met lector Annette Klarenbeek het boek ‘Communicatie in het Publieke Domein’.

De laatste jaren deelde Reint Jan de verantwoordelijkheid voor het lectoraat PubLab met lector Annette Klarenbeek. Zij startte een tweede onderzoekslijn: 'Gesprek'. Dit programma is inmiddels een eveneens succesvol onderzoeksprogramma gebleken voor beroepspraktijk, onderwijs en wetenschap. Onder haar vertrouwde leiding zal het lectoraat worden voortgezet en de samenwerking met relaties gewaarborgd blijven. De komende tijd gaat zij de continuering van het lectoraat verder vormgeven. Daarbij zal binnen de onderzoekslijn 'gedrag' worden voortgebouwd binnen het gedachtegoed van Reint Jan.

Hogeschool Utrecht bedankt Reint Jan voor zijn enthousiasme, inzet en de bijdrage die hij heeft geleverd aan vele vakken. En wenst hem dan ook het allerbeste in zijn nieuwe uitdaging bij Hogeschool Amsterdam.

Foto: Ed van Rijswijk