HU-student Beau Geraeds wint ECIO Frank Award voor inclusiever onderwijs

Beau Geraeds, student aan Hogeschool Utrecht, is een van de winnaars van de ECIO Frank Award 2020. Het Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) reikt deze prijs jaarlijks uit aan studenten met een ondersteuningsvraag, die zich inzetten voor inclusief onderwijs op hun hogeschool of universiteit. “Zeg bij aanvang van de les ‘beste studenten’ in plaats van ‘beste jongens en meisjes’.”

Beau Geraeds studeert journalistiek aan de HU en is transgender student. Met zijn ervaringen weet hij precies wat de impact is wanneer je niet begrepen wordt. Met het prijzengeld van duizend euro gaat hij een videoboodschap maken waarmee de hogeschool kan uitdragen dat iedereen zichzelf kan en mag zijn. “Een school is inclusief wanneer je voelt dat je jezelf kunt zijn en dat je daar niet op wordt veroordeeld. Bijvoorbeeld wanneer je extra aandacht of begeleiding nodig hebt”, stelt Geraeds.

Uitreiking door de minister

Hans de Clercq, directeur van het Instituut voor Media van de HU: "De School voor Journalistiek is heel erg trots op de Frank Award voor Beau. Recht doen aan diversiteit en inclusiviteit is iets waar journalisten een grote rol in spelen. En ook binnen de school hebben we nog stappen te maken. Deze prijs is een mooie aansporing bij die ambitie."

Naast Geraeds won ook Tess Tegelberg (Technische Universiteit Delft) een ECIO Frank Award. Zij gaat het prijzengeld besteden aan een workshop voor architecten over de optimale studieplek om te leren zonder belemmering. De winnaars ontvingen de award op 8 februari uit handen van minister Ingrid van Engelshoven, tijdens het jaarcongres van het ECIO. “Met het evenement van vandaag, en alle aandacht er om heen, zeggen we eigenlijk: ‘blijf heel secuur kijken naar wat de ander nodig heeft om vooruit te komen in het leven’. En die boodschap kunnen we, in een tijd waarin het teveel gemeengoed is geworden dat je op jezelf bent aangewezen, niet vaak genoeg herhalen”, aldus Van Engelshoven.

Meer betrokken

Geraeds wordt binnen de HU steeds meer betrokken bij zaken waar inclusiviteit in het onderwijs een rol speelt. Zo is hij gevraagd om een presentatie te geven aan zogeheten aandacht-functionarissen binnen de HU, over hoe het is om transgender te zijn op school, zo vertelde hij onlangs aan de HU-uitgave Trajectum. Geraeds vertelde over de toiletten maar ook over genderneutraal taalgebruik. “Zeg bij aanvang van de les ‘beste studenten’ in plaats van ‘beste jongens en meisjes’. Heel kleine, simpele voorbeelden maar waardevol voor mensen die ermee struggelen.”

Jury

De winnaars werden geselecteerd uit de zes genomineerden. De jury bestond uit: Rick Brink (oud-minister van gehandicaptenzaken), Adriana van Dooijeweert (voorzitter College voor de Rechten van de Mens), Amma Asante (voorzitter Landelijke Cliëntenraad en oud-Tweede Kamerlid), en Richard Horenberg en Jelle Meuwissen (winnaars van de ECIO Frank Award 2019).