HU-master of Engineering als enige erkend door internationale branchevereniging

Hoe maak je deeltijdonderwijs dat aansluit bij de wensen van het werkveld? De Master of Engineering van Hogeschool Utrecht integreerde het referentiekader van de internationale brancheorganisatie Institute of Asset Management (IAM) in de opleiding. Na een audit heeft het IAM de opleiding nu erkend – als eerste onderwijsinstelling ter wereld.

De Master of Engineering, voluit Master of Engineering in Maintenance & Asset Management, richt zich op professionals die zich bezighouden met het beheer van de kapitaalgoederen - assets - van grote asset owners. “Denk aan organisaties als Schiphol, Tata Steel IJmuiden, NS, het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat met zijn bruggen en tunnels, KPN Datacenters, woningcorporaties”, somt Jan Stoker op. Hij is docent en modulecoördinator bij de opleiding. “De master leert asset managers in zulke bedrijven hoe zij assets optimaal kunnen laten renderen.”

Referentiekader

Anticiperend op de marktbehoefte is de opleiding vorig jaar volledig vernieuwd. “In het core degree profile hebben we de referentiekaders van het Institute of Asset Management opgenomen”, zegt Stoker. Die van oorsprong Britse brancheorganisatie, kortweg IAM, ondersteunt organisaties en individuele asset managers in professioneel beheer van assets, onder meer met een eigen opleidingsstructuur. En met succes: het instituut vertegenwoordigt inmiddels zo’n 22.000 organisaties in 150 landen. Stoker: “Bij het IAM kun je een diploma halen dat aantoont dat je over een fors aantal competenties beschikt op masterniveau: operationeel, tactisch en strategisch. Met zo’n diploma is een professional in staat om grote, riskante en diverse portefeuilles te beheren.” Het IAM is wereldwijd op zoek naar partijen die alle kwalificaties aanbieden die het IAM stelt voor het masterdiploma, maar tot voor kort leek geen enkele universiteit of hogeschool die aan te bieden. De Master of Engineering van Hogeschool Utrecht doet dat dus wél. “We wilden een opleiding maken die optimaal aansluit bij de behoefte van het werkveld. De kwalificatie van het IAM laat zien dat dit is gelukt.”

Twee in één

Het is de eerste erkenning van een master door het IAM ter wereld. Voor studenten betekent de erkenning in feite dat zij twee diploma’s in één behalen: de Master of Engineering én het IAM-diploma. “Als ik werkgever zou zijn en ik had de keuze tussen twee onderwijsinstellingen die hetzelfde doen maar waarvan er één is erkend, dan zou ik voor die erkende opleiding gaan.”

Fotografie: Corne Clemens