Eervolle vermelding Zilveren Reissmicrofoon 2021 voor HU-podcast ‘Sorry voor mijn broertje’

De podcast ‘Sorry voor mijn broertje’ heeft een eervolle vermelding gekregen van de jury van de Zilveren Reissmicrofoon 2021. Bijzonder, want deze podcast is niet ontwikkeld door een omroeporganisatie of mediabedrijf, maar door het lectoraat Kennisanalyse Sociale VeiligheidZorg en Veiligheid van Hogeschool Utrecht.

Bron: www.keesmuizelaar.com

De broers Nahib en Nabil zijn als kind gevlucht voor de Taliban. Waar Nahib zijn leven op de rails kreeg en ging werken in een justitiële jeugdinrichting, kwam Nabil in zijn puberteit juist in de criminaliteit terecht. Wat maakt hun verhalen zo verschillend? Welke omstandigheden, beslissingen, gebeurtenissen, en eigenschappen kunnen je levensloop beïnvloeden? Hogeschool Utrecht nam hun ervaringen niet alleen als uitgangspunt voor gesprekken met forensische experts, maar ook voor een podcastreeks: ‘Verklaring omtrent gedrag’. Deze reeks is voor 3FM bewerkt tot de nu eervol vermeldde podcastreeks ‘Sorry voor mijn broertje’. “Het criminologische audioproject Verklaring omtrent gedrag van het Utrechtse Lectoraat Zorg en Veiligheid mondde uit in de scherp gefocuste podcastreeks Sorry voor mijn broertje van Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt die door toon, vormgeving en inhoud de perfecte aansluiting vindt op het merk en de doelgroep van 3FM”, aldus de jury van de Zilveren Reismicrofoon 2021. “In de beeldende traditie van de KRO- en NCRV-radiodocumentaire wordt het Afghaanse vluchtelingengezin waarin Nahib en Nabil opgroeiden liefdevol en zonder oordeel geportretteerd. (...) Voor de 3FM-doelgroep biedt de reeks een inkijkje in een situatie van leeftijdsgenoten die veelal verborgen blijft. Het medium podcast blijkt bij uitstek geschikt voor dit verhaal, vanwege het diepgaande karakter van het dubbelportret.”

Meer

Even verder vermeldt de jury: “De 3FM-reeks vangt goed de taligheid van beide broers, die beiden een bloemrijke manier van spreken hebben die krachtig naar voren komt in de interviews. Die zijn van hoge kwaliteit en laten, in combinatie met een pakkend audiodesign, de luisteraar achter met de behoefte aan meer. Dat ‘meer’ is er in de vorm van vier verdiepingspodcasts waarin de criminologische theorie erbij wordt gepakt. We horen onder meer verhalen van experts over de dagelijkse mores in een justitiële jeugdinrichting. De moederserie is inmiddels onderdeel van het curriculum van de studie Social Work.”

Brug tussen wetenschap en praktijk

Waarom koos het lectoraat Zorg en Veiligheid voor een podcast? Lector Andrea Donker: “Echte verhalen maken de noodzaak tot genuanceerd denken over het ontstaan van crimineel gedrag veel beter invoelbaar dan wetenschappelijke studies. Die studies heb je wel weer nodig om algemene kennis op te doen over de ontwikkeling van crimineel gedrag. Wij wilden met deze podcast een brug slaan tussen wetenschap en praktijk, om kennis en inzicht over de ontwikkeling van crimineel gedrag toegankelijk te maken voor studenten en professionals die betrokken zijn bij of geïnteresseerd zijn in het werken met forensische doelgroepen.”

Professionele productie

Voor de productie van de podcastserie werkte het lectoraat samen met de professionele podcastmakers Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt. De jury “hoopt op meer producties van Sjoerd Litjens en Jan Paul de Bondt en het getalenteerde team dat deze met elkaar vervlochten podcastreeksen onder hun aanvoering tot stand wist te brengen.”

Luisteren

De podcastserie is te beluisteren via podcastkanalen als Spotify en Podcastfeed. Voor 3FM en KRO-NCRV is een bewerking van de eerste zeven afleveringen van de podcastserie gemaakt. Deze serie is onder de naam 'Sorry voor mijn Broertje' te beluisteren. De broers Nahib en Nabil deden ook hun verhaal bij Op1.

Lees hier meer over deze bijzondere podcast. Neem voor meer informatie contact op met Andrea Donker.