Verdiepingsopleiding Intern Begeleider als Kwaliteitscoördinator
Je werkt al als intern begeleider of kwaliteitscoördinator, dus jouw praktijk staat centraal. Je gaat gericht aan de slag met persoonlijke leervragen, ontwikkelpunten, theorie en praktijkopdrachten. Zo verdiep je je kennis, versterk je je rol én maak je direct impact. Alles wat je leert, pas je meteen toe in je werk op jouw school. Zo groei je met vertrouwen door als kwaliteitscoördinator.
Handig om te weten
Startmoment | 28 oktober 2025 |
---|---|
Lesdata | 28 oktober, 4 november (ochtend), 25 november, 16 december 2025, 20 januari, 10 februari, 24 maart 2026 |
Studie-investering | 140 uur |
Kosten |
€ 2180 (vrij van btw) Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten |
Deelnemers | minimaal 12, maximaal 18 |
Locatie | Koningsbergerstraat 9 Utrecht |
Diploma | Certificaat met de studie-investering (140 uur) |
Online open avonden
Bezoek onze online open avonden tussen 2 en 12 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.
Aanmelden
Zin om te beginnen met deze opleiding?
Opleidingsinhoud
Vergroot je expertise en versterk je rol als intern begeleider of kwaliteitscoördinator met deze praktijkgerichte cursus. Lees meer over het programma en hoe je leert.
Tijdens deze leergang gaan we in 6 bijeenkomsten dieper in op een aantal thema’s die in de basisopleiding aan de orde zijn gekomen. De thema’s zijn gekoppeld aan de 3 rollen van de intern begeleider als kwaliteitscoordinator en de competenties, zoals beschreven in de beroepsstandaard van het LBBO, ‘De beroepsstandaard voor de intern begeleider als kwaliteitscoördinator’ (2023). Aan de hand van persoonlijke leervragen, ontwikkelpunten, de inhoud van de opleiding, theorie en praktijkopdrachten bouw je een portfolio op. Dit traject versterkt je rollen en kwaliteiten als kwaliteitscoördinator.
Bijeenkomst 1 - Je professionele identiteit binnen een Lerende Organisatie
In deze bijeenkomst krijg je een korte inleiding op leiderschap en ga je aan de slag met je eigen professionele identiteit gekoppeld aan het profiel van de beroepsstandaard en werken in een lerende organisatie. Wat is jouw rol? Waar sta je voor? Wat zijn je kwaliteiten? Als je dit goed weet kun je sterker invulling geven aan gespreid leiderschap binnen een inclusieve en lerende organisatie en bijdragen aan kwaliteit van onderwijs.
Vanuit bijeenkomst 1 formuleer je leervragen die je verder de opleiding in wilt nemen. Er wordt gebruik gemaakt van een persoonlijkheidstest.
Deze dag is gekoppeld aan de rol van Leercoördinator en competenties Professionele Attitude en Schoolontwikkeling mede-regisseren, bevorderen, monitoren en verankeren.
Leerteamgesprek n.a.v. de persoonlijkheidstest
Bijeenkomst 2 – Leiding geven aan professionaliseren en innoveren
In deze bijeenkomst gaan we dieper in op groepsdynamica en werken aan een verbetercultuur. Hoe geef je leiding aan professionaliseren, innoveren en verbeteren en werk je zo op alle niveaus aan goede kwaliteit van onderwijs en inclusief onderwijs? Je stemt dit af op de context van je school, team en leerlingpopulatie. Alles start met een visie op leren en ontwikkeling en de wijze waarop de school georganiseerd is. Na deze bijeenkomst heb je zicht op hoe mensen (blijven) leren, hoe veranderprocessen binnen een school lopen en wat mensen in beweging brengt en wat dit dus van jou vraagt. Deze kennis helpt je in de samenwerking met leidinggevenden; we houden de taakzuiverheid in de gaten.
Deze dag raakt aan de drie rollen Trendanalist, Leercoördinator en Zorgregisseur en de competenties Schoolontwikkeling mede-regisseren, bevorderen, monitoren en verankeren, Professionele Attitude, Interpersoonlijk Handelen
Bijeenkomst 3 - Coachen/begeleiden in een Lerende Organisatie
Deze dag gaat over het begeleiden met coachende vaardigheden om naast de kwaliteit van het team (en daarmee de basisondersteuning), de expertise en kracht van de leerkracht te versterken. Dit doe je vanuit ontwikkelingsgericht en oplossingsgericht coachen en begeleiden, waarbij je uitgaat van mogelijkheden en oplossingen om het team te ondersteunen. Hierbij maak je gebruik van het inzicht in de cultuur van het team (vanuit bijeenkomst 2) zodat je weet wat het team van jou nodig heeft om tot leren en goede samenwerking te komen.
Deze dag is gekoppeld aan de rol van Leercoördinator en Zorgregisseur en de competenties Professionele Attitude, Interpersoonlijk Handelen, Schoolontwikkeling mede-regisseren, bevorderen, monitoren en verankeren.
Bijeenkomst 4 – Interprofessionele Samenwerking en Gespreksvoering
In de rol van Zorgregisseur is het van belang om interprofessioneel samen te werken met andere specialisten in het kader van gespreid leiderschap. Je leert niet alleen moeilijke en complexe gesprekken aan te gaan met zowel interne als externe partners en specialisten, maar ook met ouders. Je krijgt zicht op hoe je de regie en je rol weet te behouden in complexe gesprekssituaties.
Deze dag is gekoppeld aan de rol van Zorgregisseur en de competenties Professionele Attitude en Interpersoonlijk Handelen.
Bijeenkomst 5 - Data-analyse op groepsniveau (rol trend-analist)
Een belangrijke taak in de rol van trendanalist is het cyclisch begeleiden van leraren en (deel)teams in het verzamelen en analyseren van relevante data. Bij dit proces vormt de visie op leren van de school, en de stichting waartoe deze behoort, een belangrijk uitgangspunt. De opgestelde ambities op schoolniveau worden breed gedragen (en zo mogelijk geïnitieerd door) het gehele team. Van hieruit ondersteun je als trendanalist de groepsleerkrachten bij het verzamelen en interpreteren van relevante data. Gezamenlijk wordt gezocht naar de betekenis van die data voor het lesgeven. Je ondersteunt leerkrachten bij het opstellen van doelen voor het onderwijs in de klas en bent in staat op deze doelen te vertalen naar concrete acties. Uiteraard heb je ook een belangrijke rol in de monitoring en sturing van de processen die moeten leiden tot een kwalitatieve verbetering van het onderwijs.
Deze dag is gekoppeld aan de rol van Trendanalist en de competenties Onderzoekend Vermogen en Resultaatgerichtheid.
Bijeenkomst 6 – Afronding Portfolio
Een presentatie en afrondende gesprekken op basis van je portfolio en uitgewerkte leervragen, toegepast op een praktijksituatie. Het gaat om verdieping van de drie rollen van de kwaliteitscoördinator binnen de eigen schoolcontext. We ronden af met certificering.
De cursus gebruikt blended learning: interactieve colleges, lesmateriaal én een digitale leeromgeving binnen kleine leerteams. Activerende werkvormen en praktijkopdrachten zorgen voor directe toepasbaarheid in jouw werk.
Je volgt 1 lesdag per 3 à 4 weken, met aanwezigheidsverplicht. Zo leer je effectief en verbonden met je collega’s in een klein netwerk.
In deze cursus ontwikkel je belangrijke vaardigheden om je rol als intern begeleider en kwaliteitscoördinator te versterken. Je leert effectief leidinggeven, coachen en samenwerken binnen je school. Daarnaast verdiep je je in data-analyse en professionele identiteit. Met deze leerdoelen ben je beter uitgerust om vernieuwingsprocessen te begeleiden en een positieve impact te maken op de kwaliteit van het onderwijs.
Toelating
Je hebt een:
- baan als intern begeleider of kwaliteitscoördinator op een onderwijsgerelateerde werkplek.
- hbo-diploma.
- basisopleiding tot intern begeleider of kwaliteitscoördinator.
Na deze opleiding
Na afronding ontvang je een post-bachelorcertificaat van de HU. Dit certificaat bevestigt jouw expertise en versterkt je professionele positie als professional.
Je werkt gericht aan de competenties uit de Beroepsstandaard voor intern begeleiders en kwaliteitscoördinatoren. Deze vaardigheden zijn:
- professioneel handelen.
- visie ontwikkelen.
- samenwerken.
- coachen en leidinggeven.
- kwaliteitszorg stimuleren.
Door deze vaardigheden te versterken, groei je uit tot een krachtige en effectieve professional die het verschil maakt binnen jouw school.
Met deze post-bachelorcursus versterk je je rollen en kwaliteiten als intern begeleider en kwaliteitscoördinator. Je specialiseert je in het begeleiden van leerlingen én collega’s. Zo lever je een grotere bijdrage aan de zorgstructuur en professionele ontwikkeling van je team binnen jouw school.
Heb je na deze cursus de smaak te pakken en wil je verder studeren? Denk dan eens aan de Master Educational Needs.
Met deze verdiepende master kun je nog beter bijdragen aan het onderwijs en de begeleiding van jouw leerlingen en collega’s.
Overige informatie
De opleiding is praktijkgericht en sluit naadloos aan op jouw dagelijkse werk. Je leert de nieuwste, bewezen effectieve methoden die je direct toepast in je werk. Zo maak je al tijdens de cursus impact op jouw school en in jouw team.
Heb je te maken met een auditieve, visuele of fysieke beperking, chronische ziekte, psychische kwetsbaarheid of neurodiversiteit zoals dyslexie, ADD, ADHD of ASS? Of ervaar je uitdagingen door (mantel)zorgtaken of familieomstandigheden? Bij de HU kun je rekenen op passende ondersteuning. Samen zorgen we ervoor dat jij je studie succesvol kunt voortzetten.
Waarom de Verdiepinggsopleiding Intern Begeleider Kwaliteitscoördinator bij de HU?
-
Een methode-onafhankelijke aanpak
Je werkt zonder gebonden te zijn aan 1 specifieke methode.
-
Focus op onderwijsontwikkelingen
Actuele thema’s en taken van de begeleider in de school staan centraal.
-
Praktijkgerichte opleiding
Wat je leert, pas je direct toe in je werk.
-
Direct toepasbare kennis
Je gaat aan de slag met de nieuwste inzichten in jouw dagelijkse praktijk.
-
Studie, werk en privé combineren
Blended learning maakt studie flexibel en goed te combineren met je leven.