Groen erfgoed: 1. Analyse en waardering

Heb je in je werk te maken met buitenplaatsen, parken of historisch landschap? Houd je je bij een overheidsdienst, adviesbureau of natuurorganisatie bezig met beleid, beheer of ontwerp voor groen erfgoed? Wil je je kennis actualiseren of uitbreiden - en vakgenoten ontmoeten? Dan is de cursus Groen erfgoed: analyse en waardering iets voor jou.

Landgoederen en buitenplaatsen, maar ook stadsparken, tuinen en andere groengebieden kunnen belangrijke cultuurhistorische waarden hebben. Groen erfgoed vraagt om een eigen invalshoek: het groeit en vergt regelmatig beheer. En vaak moet het groen nu ruimte bieden aan nieuwe ontwikkelingen.

Handig om te weten

Startmoment 8 januari 2025
Lesdata Woensdag 14.30 - 21.30 uur, met uitzondering van de excursies. Deze vinden overdag plaats tussen 10.00 - 17.00 uur.
Studie-investering 14 uur per week (inclusief colleges en excursies)

€ 1800 (vrij van btw)

Prijswijzigingen zijn onder voorbehoud. Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers 10
Locatie Koningsbergerstraat 9 Utrecht , Incompany
Diploma Bewijs van deelname met de studie-investering (140 uur)

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

De cursus Groen erfgoed: analyse en waardering omvat één module van tien weken. Het accent ligt op het herkennen van de waarde van groen erfgoed - als geheel en van elementen en structuren daarbinnen. Het is mogelijk een vervolgcursus te doen waarin het accent ligt op de mogelijkheden voor beheer en ontwikkeling van het groen erfgoed.

• tuinhistorie
  • richtlijnen tuinhistorisch onderzoek
  • waardestelling en dilemma's
  • tuinhistorische elementen (rood en groen)
  • historisch assortiment en toepassing
  • gebruik en beleving

Opdracht: een tuinhistorisch onderzoek inclusief waardestelling

De cursus Groen erfgoed: analyse en waardering is een mix van hoor- en werkcolleges en excursies. Je doet praktijkgerichte en actuele kennis op over de waarden en kenmerken van groen erfgoed.

De cursus wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen en een opdracht.

• Je kunt de ontwikkeling van groen erfgoed in de tijd analyseren
  • Je herkent cultuurhistorische waarden van groen erfgoed
  • Je ziet de samenhang tussen groen erfgoed en de omgeving (rood of groen)

Docenten

De docenten zijn experts uit het vakgebied van het groene erfgoed.

Toelating

Je kunt deelnemen aan de cursus als je beschikt over:

• een diploma Tuin- en landschapsinrichting, Bos- en natuurbeheer of Ruimtelijke Ordening & Planologie op bachelorniveau dan wel mbo4-niveau
  • een diploma in een verwant vakgebied op bachelorniveau dan wel mbo4-niveau
  • een hieraan gelijkwaardige werkervaring in groenbeheer of erfgoedsector

Na deze opleiding

Na de bachelorcursus "Groen erfgoed: analyse en waardering" kun je:

• de ontwikkeling van groen erfgoed in de tijd analyseren
  • cultuurhistorische waarden van groen erfgoed herkennen
  • de samenhang tussen groen erfgoed en de omgeving (rood of groen) zien

Wil je je na de cursus verder ontwikkelen? Dan kun je de vervolgcursus Groen erfgoed: 2. instandhouding en ontwikkeling volgen, waarin het accent ligt op de mogelijkheden voor beheer en herontwikkeling van het groene erfgoed.

Overige informatie

De cursus Groen erfgoed: 1. analyse en waardering kost € 1750, onder voorbehoud van prijswijzigingen en vrij van btw. Deze prijs is inclusief avondmaaltijd en excursies; kosten voor boeken zijn niet inbegrepen. Lesmateriaal wordt zo veel mogelijk digitaal beschikbaar gesteld.

De cursus richt zich op professionals die te maken hebben met groen erfgoed, zowel bij overheden als bedrijven. Je werkt vanuit een groene opleiding (zoals tuin- en landschapsarchitecten, groenbeheerders, rentmeesters, ecologen) of vanuit een andere achtergrond (ruimtelijke ordening, planologie, kunst- of architectuurhistorie, juridisch of beleidsmatig, techniek of waterbeheer).

Waarom Groen Erfgoed: Analyse en waardering bij de HU

• Uniek

Alleen Hogeschool Utrecht biedt een lange cursus op hbo-niveau over groen erfgoed.

• Netwerk

Docenten en cursisten zijn werkzaam in groen erfgoed, dus goed voor je netwerk.

• Praktijkgericht

Jouw ervaringen zijn input voor de lessen die je volgt. Wat je leert, pas je meteen toe in je werk.

Deze opleiding is ook onderdeel van:

Zin om te beginnen met de opleiding Groen erfgoed: analyse en waardering?

Heb je nog vragen?