Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media

Word je zenuwachtig als je benaderd wordt door de media of de pers? Nergens voor nodig! Met een helder verhaal en de juiste mediacontacten heb je invloed op je eigen publiciteit. Maak tijdens deze media cursus kennis met de journalistieke mores en gedragsregels.

Cursus Omgaan met de media: student in leeromgeving

In de cursus Omgaan met de Media ontwikkel je een beter inzicht in de werkwijze van journalisten en leer hoe je jouw eigen houding en vaardigheden daarop afstemt. Hoe? Door praktische situaties met persconferenties, radio- en tv-interviews na te bootsen. Je kijkt goed naar de leesbaarheid en aantrekkelijkheid van multimediale berichten en zoekt de juiste houding tegenover de kritische pers.

Handig om te weten

Startmoment 5 november 2024
Lesdata dinsdagavond 5 november t/m 10 december 2024
Studie-investering 6-10 uur per bijeenkomst

€ 1295 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 15 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Online open avonden

Bezoek onze online open avonden tussen 28 mei en 7 juni. Wij staan klaar voor jou en je vragen.

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Opleidingsinhoud

De cursus Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media geeft je inzicht in het veranderende medialandschap en de werkwijze van journalisten. Je leert over de do's en don'ts bij omgaan met de media en leert hoe je zelf media-aandacht kunt genereren.

Tijdens de cursus krijg je les over:

• inzicht in het denken en doen van de journalist en het medialandschap
  • nieuwswaarde en kernboodschap
  • hoe krijg je aandacht in de media?
  • beter presenteren en profileren van je organisatie voor de camera of een groep mensen (de persconferentie)
  • bouwen aan een goede relatie met radio, tv en geschreven pers
  • crises en responsstrategieën
  • het ontwijken van valkuilen in kritische interviews
  • het radio- en tv-interview
  • do's en dont's richting de media

Tijdens de cursus oefen je veel voorkomende situaties als persconferenties, radio- en tv-interviews. Hierdoor ontdek je de do’s en dont’s voor interviews voor radio en TV. Verder ga je aan de slag met het schrijven van multimediale berichten (zoals persberichten) en maak je een social media press release. Kortom: je krijgt inzicht in de journalistieke mores en gedragsregels en kijkt met een andere bril naar je eigen (communicatie)werkveld.

Toelating

Om deze post-bachelorcursus te volgen heb je minimaal een hbo-niveau nodig. Er is een selectie voor de toelating. Graag ontvangen we je cv.

Docenten

De docenten werken in relevante werkgebieden en staan met twee voeten in het werkveld.

Michiel Krom, docent Omgaan met de media en Strategische communicatieplanning en advies

Michiel Krom

Michiel Krom heeft een bureau voor communicatieadviezen. Hij richt zich als communicatieadviseur, coach en trainer op mensen en organisaties (in verandering) in het bedrijfsleven en bij de overheid. Zijn ondersteuning is een combinatie van inhoud en vaardigheden en gaat verder dan de standaard tips en trucs om een mediaoptreden voor te bereiden. Hij zet de te trainen persoon zelf centraal.

Na deze opleiding

Na afloop van deze opleiding ken je de werkwijze van de media en ben je in staat om de media adequaat te woord te staan.

Na afloop van deze cursus ken je de werkwijze van de media en ben je in staat om de media adequaat te woord te staan.

Overige informatie

De post-bachelorcursus Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media kost € 1295, vrij van btw. Hier zijn de lesmaterialen bij inbegrepen.

De cursus is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig contacten met de media heeft of in de toekomst zal hebben.

Voor de cursus heb je een laptop nodig. We gaan ervan uit dat je je eigen laptop meeneemt. Het is evenwel mogelijk een laptop van de HU te reserveren: stuur hiertoe een verzoek aan ccj@hu.nl.

De cursus Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media is bedoeld voor iedereen die beroepsmatig contacten met de media heeft of in de toekomst zal hebben. Je krijgt inzicht in de werkwijze van journalisten en leert hoe je je eigen houding en vaardigheden hierop afstemt. Zo kun je de media-aandacht voor je 'zaak' zelf regisseren.

Waarom Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media bij de HU?

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

• Volg interactieve colleges

Je studeert samen met andere professionals. Tijdens de colleges is er veel ruimte voor eigen inbreng.

• Leer van de experts

Een opleiding aan de HU betekent docenten met kwaliteit en een sterke aansluiting met de praktijk.

Direct contact

Yolanda Jongebreur

Programmaleider marketing & communicatie
Studenten in overleg in de leeromgeving

Interesse in de opleiding Mediatraining: woordvoering en omgaan met de media?

Volg deze opleiding