Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist

Wil jij een succesvolle freelance-journalist worden? Of je dat avontuur nou vanuit je hart of noodgedwongen aangaat, de Bootcamp Freelancen: De ondernemende journalist is sowieso iets voor jou. In deze intensieve training leer je hoe je jouw eigen specifieke journalistieke zzp’er kwaliteiten kunt inzetten.

Cursus Freelance: student aan het werk

Samen met andere cursisten ga je het avontuur aan in voorbereiding op succesvol journalistiek ondernemerschap. Je onderzoekt je eigen unique selling points, pitcht je beste idee, investeert in je content marketing, bepaalt je waarde, oefent acquireren en onderhandelen en leert alles over de belangrijke randzaken van het ondernemerschap.

Handig om te weten

Startmoment n.t.b.
Studie-investering 5 – 8 uur per week (incl. colleges)

€ 495 (vrij van btw)

Bekijk de mogelijkheden voor een tegemoetkoming in de studiekosten.

Deelnemers Maximaal 8 deelnemers
Locatie Incompany, Koningsbergerstraat 9 Utrecht
Diploma Certificaat van deelname

Zin om te beginnen met deze opleiding?

Meer weten?

De belangrijkste informatie op een rij.

Opleidingsinhoud

De Bootcamp Freelancen: De ondernemende journalist is opgebouwd volgens ‘learning by doing’: theorie wordt afgewisseld met veel oefeningen die we nabespreken. Met de tips en tricks die je leert kun je direct aan de slag.

De volgende onderwerpen komen onder andere aan bod:

Jij bent een merk!

• Waarom eigen baas?
  • Eigen doelstellingen / wensen / verlangens
  • Wat is freelancen? Waarom wil je freelancen?
  • Wie ben jij als freelancer? Wat zijn jouw unique selling points?

Je moet érgens beginnen!

• Hoe kom je aan opdrachten?
  • Wat zijn klussen en opdrachtgevers die voor je voeten liggen?
  • Past dit ook bij wat je het best zou kunnen/willen?
  • Wat doe je wel, wat doe je niet?
  • Brainstormtechnieken om op ideeën te komen
  • Acquisitie: koud, lauw, warm
Wat ben je waard?
  • Wie ben jij als freelancer en wat wil je bereiken?
  • Wat ben je waard?
  • Hoe bepaal je je prijs?
  • Onderhandelen, hoe doe je dat?
Hoe profileer je eigen merk?
  • Welke manieren van online en offline profileren zijn er?
  • Contentmarketing. Wat werkt (voor jou) en wat niet?
  • Wat moet je regelen? Inschrijven KVK - BTW of niet? – Arbeidsongeschiktheid - Pensioen – Boekhouding. Wat besteed je uit, wat doe je zelf?

Tijdens de bijeenkomsten krijg je klassikaal les. Theorie wordt afgewisseld met veel oefeningen die we nabespreken in feedbackrondes.

Na afloop van deze Bootcamp ligt je een start als freelancer in het verschiet. Dankzij alle benodigde kennis, de vele oefenopdrachten en meer ben je na deze Bootcamp klaar voor de markt. Dat bespaart je zeker een hoop zelfstandig uitzoekwerk en telefoontjes met de KvK en Belastingdienst.

Docenten

Tijdens de cursus Freelance krijg je les van een docent met veel praktijkervaring. De cursus sluit daardoor perfect aan op de dagelijkse realiteit.

Toelating

Om de Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist te volgen, heb je een hbo-werk- en denkniveau nodig.

Na deze opleiding

Na deze cursus ben je helemaal klaar om als freelancer te beginnen. Je hebt een professionele website staan, weet hoe je aan scherpe acquisitie doet en bent op de hoogte van alle praktische ins en outs.

Dankzij alle benodigde kennis, de vele oefenopdrachten, het bouwen van je eigen website en meer ben je na de Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist helemaal klaar voor de markt.

Deze post-bachelorcursus is bedoeld voor iedereen die een goede start wil maken als succesvol freelance journalist of tekstschrijver. Bijvoorbeeld journalisten, communicatieadviseurs, young professionals en starters.

Wanneer je de cursus succesvol hebt afgerond, ontvang je een certificaat van Hogeschool Utrecht. Een certificaat van de Hogeschool Utrecht garandeert dat je met succes je vaardigheden op post-hbo-niveau hebt verbeterd. Wil je nog verder studeren? Volg dan Podcasten voor beginners of Filmen en monteren met je smartphone.

Overige informatie

De Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist kost € 495, vrij van btw. Hier zijn een lunchbuffet en de lesmaterialen bij inbegrepen. Leden van de NVJ krijgen 10% korting.

Waarom Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist bij de HU?

• Kom verder in je carrière

De HU geeft eigentijds onderwijs dat goed aansluit op de praktijk.

• Docenten uit de praktijk

De docenten zijn gerenommeerde deskundigen op hun vakgebied met passie voor hun vak.

• Kies een praktijkgerichte opleiding

De inzichten en kennis die je tijdens deze cursus opdoet, kun je meteen in je werk gebruiken.

Direct contact

Sabine Donker

Programmaleider journalistiek
Studenten in overleg in lesomgeving

Interesse in de Bootcamp Freelancen: de ondernemende journalist?

Volg deze opleiding