Zestien nieuwe termen in Nederlandse Gebarentaal vastgelegd in Queer Gebaren Glossary

Het Nederlands Gebarencentrum, het Van Abbemuseum en het Instituut Gebaren, Taal & Dovenstudies van Hogeschool Utrecht hebben - samen met queer-dovengemeenschappen – zestien nieuwe gebaren ontwikkeld voor de Queer Gebaren Glossary. De Queer Gebaren Glossary is een verzameling termen, in Nederlandse Gebarentaal, die gaan over identiteit, emancipatie en politiek.

De zestien nieuwe –bekende en onbekende - gebaren beschrijven ervaringen, identiteiten en subgroepen binnen queer-gemeenschappen en machtsverhoudingen. De termen zijn: aseksualiteit, binairisme, cisgender, essentialisme, feminisme, handelingsvermogen, heteronormativiteit, homonationalisme, identiteitspolitiek, intersectionaliteit, passing, polyamorie, privilege, queer, toe-eigening en zichtbaarheid. Op de website van de Queer Gebaren Glossary van het Van Abbemuseum worden alle zestien gebaren getoond, inclusief de uitleg in Nederlandse Gebarentaal. De losse gebaren zijn ook toegevoegd aan het online gebarenwoordenboek van het Nederlands Gebarencentrum (NGC).

Van term naar gebaar

Het Nederlands Gebarencentrum organiseerde twee Queer Gebarenateliers en een Transgender Gebarenatelier om termen te verzamelen en vast te leggen. Daaruit werden er zestien gekozen. Vier ambassadeurs volgden vervolgens een workshop over vertalen van tekst naar gebarentaal bij het Instituut Gebaren, Taal & Dovenstudies van Hogeschool Utrecht. De ambassadeurs vertaalden de geschreven teksten die in A Queer Glossary van het Van Abbemuseum stonden naar Nederlandse Gebarentaal (NGT) om de termen uit te leggen.

“Mensen die NGT beheersen, kennen niet altijd queer-termen of queer-slang. Het doel is om reeds bestaande termen breder onder de aandacht te brengen bij een groter publiek”, vertelt Richard Cokart, junior onderzoeker bij het Nederlands gebarencentrum. “Ook waren er veel termen die nog geen eigen gebaar hadden. Samen met onze ambassadeurs zijn er nu de eerste zestien bekende en onbekende gebaren onder de aandacht gebracht die bijdragen aan verdere uitbreiding van het lexicon en inclusie. Als vervolgstap willen we nog meer gebaren ontwikkelen en vastleggen.”
Het doel van de glossary is relevante terminologie te introduceren en toegankelijk te maken voor een groter publiek. Met het  gebruik van de juiste termen in Nederlandse Gebarentaal geeft de glossary zichtbaarheid aan aan queer-dovengemeenschappen en bevordert inclusie.

Tentoonstelling bij Van Abbemuseum

Er is een tentoonstelling van de Queer Gebaren Glossary bij het Van Abbemuseum in Eindhoven. De tentoonstelling is tot 30 maart te bezoeken.