Studenten bouwen eerste 3D-printer voor soldeertin

Studenten van de HU-opleiding Werktuigbouwkunde hebben een 3D-printer gebouwd die in staat is soldeertin te printen. Zo kunnen eenvoudig onderdelen worden geprint die stroom geleiden, bijvoorbeeld voor de productie van printplaatjes.

Ontwerp een 3D-printerkop waarmee je soldeertin kunt printen. Met die opdracht gingen studenten Werktuigbouwkunde van Hogeschool Utrecht aan de slag in het kader van een honoursproject. Met honoursprojecten biedt de HU ambitieuze studenten extra uitdagingen om zich verder te helpen ontplooien. Zo kunnen zij zich bovendien onderscheiden op de arbeidsmarkt.

Trots

“Zo’n printkop bestond nog niet. Een leuke uitdaging”, vertelt student Jaël Wijdeveld. “Ik ben erg trots op het eindresultaat.” En dat mag ook wel. De studenten gingen verder dan de opdracht van hen vroeg. De printkop was dusdanig goed gelukt dat ze er een hele printer bij hebben gemaakt. Hiermee zijn nu eenvoudig onderdelen te printen die stroom kunnen geleiden – handig voor bijvoorbeeld printplaatjes.

Zie hier hoe dit bijzonder project tot stand kwam.