We sluiten op verschillende locaties aan bij bestaande initiatieven van onze partners in de regio. Onze studenten zijn onze ogen, handen en oren, en worden begeleid door ervaren docenten uit de domeinen zorg en welzijn. Ze gaan de wijk in, sluiten aan in buurthuizen en begeven zich naar plekken waar burgers samenkomen. Onze studenten komen letterlijk dichtbij en bieden iedereen die daar behoefte aan heeft zorg en ondersteuning.

"School, werkplek en wijk zijn de ‘natuurlijke werkplaatsen’ voor preventie."

Zorg voor de toekomst, SER 2020

Verbinding

Met een tiental lokale organisaties werken wij al samen. Van een inloophuis voor mensen met beginnende dementie tot een asielzoekerscentrum, van wijkorganisaties en zorginstellingen tot burgerinitiatieven. Studenten gaan na wat cliënten en hun partners nodig hebben. Hun opdracht: met een brede zorg-welzijn-blik naar vraagstukken kijken en samen met de burger aan de slag.

Wat doen we concreet?

• twee docenten zorg en welzijn zijn een dag per week op locatie aanwezig;
  • zij betrekken studenten uit diverse zorg- en welzijnsopleidingen bij de leeronderzoekomgeving;
  • studenten werken samen aan concrete opdrachten van burgers, professionals en andere maatschappelijke partners;
  • we laten studenten onderzoeken wat burgers nodig hebben;
  • we zorgen ervoor dat docenten en studenten langdurig op locatie aanwezig zijn.

Gezond gedrag stimuleren

Op het AZC in Utrecht werken studenten Social Work en Mondgezondheid samen om de sportparticipatie én mondgezondheid van vluchtelingenkinderen te verbeteren. Studenten Social Work organiseren sport- en spelactiviteiten voor een eerste kennismaking en het opbouwen van een band met de kinderen. De daaropvolgende weken staan in het teken van informatie geven en tandenpoetsinstructies. Studenten leren zo van elkaar hoe je spelenderwijs gezond gedrag van kinderen (en hun ouders) kunt stimuleren.

"We onderzoeken hoe we een bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteit van (samen)leven in de regio."

Samenwerken

Van een inloophuis voor mensen met beginnende dementie tot een asielzoekers- centrum, van zorginstellingen tot burgerinitiatieven, wij werken er al mee samen. Studenten van zorg- en welzijnsopleidingen onderzoeken samen gedurende een langere periode wat cliënten en hun partners nodig hebben. Hun opdracht: met een brede zorg-welzijn blik naar vraagstukken kijken en samen met de burger aan de slag. Uiteraard worden onze studenten begeleid door ervaren docenten, die wekelijks op locatie aanwezig zijn.

Organisaties die voor langere tijd een leeromgeving willen bieden aan studenten van verschillende gezondheidszorg- en welzijnsopleidingen en zo iets extra’s bieden aan burgers of cliënten, kunnen zich aansluiten bij dit initiatief. Is er behoefte aan een meer integrale aanpak en behoefte aan het ontwikkelen van nieuwe vormen van zorg of ondersteuning?

Volg ons op: