Project DURF wint Rabobank Stimuleringsfonds XL

Het project DURF, waarin studenten van Hogeschool Utrecht jongeren helpen om zelf vrijetijdsactiviteiten op te zetten, heeft een bijdrage van het Rabobank Stimuleringsfonds XL gekregen. Met het stimuleringsfonds steunt Rabobank Utrecht veelbelovende lokale initiatieven.

Hoewel jongeren in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn behoorlijk tevreden zijn met hun leven, willen ze meer aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding zien, blijkt uit onderzoek. Binnen het project DURF gaan HU-studenten jongeren uit Leidsche Rijn helpen om daar zelf initiatief in te nemen. Zo wordt niet alleen het aanbod vergroot maar worden ook eigenaarschap, zelfredzaamheid en de gemeenschapsvorming onder jongeren bevorderd. De studenten gaan eerst met jongeren in gesprek over hun wensen en ideeën op het gebied van festiviteiten, sport en bewegen, kunst/cultuur en gaming. Vervolgens begeleiden ze de jongeren in het werven voor en opzetten van nieuwe activiteiten. Hogeschool Utrecht werkt in dit project nauw samen met de Gemeente Utrecht.

Ook het project Vriendenkringen van Handjehelpen en een project van Stichting Kromkommer wonnen het Stimuleringsfonds XL. Er waren zeven projecten genomineerd.