Studenten helpen Utrechtse jongeren zelf activiteiten op te zetten

Studenten van Hogeschool Utrecht gaan in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern jongeren helpen zelf vrijetijdsactiviteiten op te zetten. Dit project DURF is een samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Hogeschool Utrecht. Op 31 oktober vierden de studenten met wethouder Maarten van Ooijen en HU-instituutsdirecteur Stijn Verhagen de start van het project.

Jongeren

Gemeente Utrecht bouwt al ruim 20 jaar woningen in Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn. Op dit moment wonen in beide wijken zo’n 12.250 jongeren. In 2030 zullen dat er ruim 18.000 zijn. Onderzoek wijst uit dat jongeren in deze wijken behoorlijk tevreden zijn met hun leven. Wel vinden zij dat er meer activiteiten op het gebied van vrijetijdsbesteding voor hen zouden moeten zijn.

Wensen en ideeën

In plaats van de traditionele aanpak, waarbij culturele organisaties activiteiten voor jongeren zouden opzetten, gaan HU-studenten jongeren helpen dat zelf te doen. Zo willen Hogeschool Utrecht en gemeente Utrecht het eigenaarschap, de zelfredzaamheid en de gemeenschapsvorming onder jongeren bevorderen. De studenten gaan eerst met jongeren in gesprek over hun wensen en ideeën, op het gebied van festiviteiten, sport en bewegen, kunst/cultuur en gaming. Vervolgens begeleiden ze de jongeren in het opzetten van en werven voor nieuwe activiteiten. De studenten zelf worden begeleid door studentleerbedrijf Stichting Cultuur 19.

"Jongeren zijn vaak in staat tot zoveel meer dan ze zelf beseffen"

‘Neem je leven in eigen hand’

Projectleider Eelco Koot van Hogeschool Utrecht heeft al meerdere succesvolle projecten opgezet waarin jongerenparticipatie centraal staat: Studentleerbedrijf PUNT (gericht op schuldpreventie), het project KANS (gericht op innovatieve projecten in Kanaleneiland) en Trainerskracht (gericht op participatie van risicojongeren door middel van sport). Koot: “Neem je leven in eigen hand. Dat is wat ik jongeren wil meegeven. En dat is wat mij drijft om dit soort projecten op te zetten. Jongeren zijn vaak in staat tot zoveel meer dan ze zelf beseffen.”

Voor meer informatie, kijk op de website van project DURF.