Werken aan ontwikkeling van schrijfvaardigheid in het HBO-vakonderwijs
Auteurs | Cindy Kuiper, Gerald van Dijk, Suzanne van Norden |
---|---|
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor Hoger Onderwijs |
Publicatiedatum | 2019 |
Soort publicatie | Artikel |
Samenvatting
Hbo-studenten worden geacht hun schrijfvaardigheid te ontwikkelen gedurende hun studie. Uit onderzoek in de onderwijspraktijk blijkt de gewenste schrijfvaardigheidsontwikkeling van veel studenten echter tegen te vallen. Hierdoor presteren zij suboptimaal tijdens hun studie en erna. Binnen hbo-instellingen zijn het veelal de taaldocenten die verantwoordelijk worden gehouden voor dit probleem. In dit artikel staat de vraag centraal wat vakdocenten nodig hebben om te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de vakspecifieke schrijfvaardigheid van hun studenten. Uitgaande van de theorie rondom het integreren van taal in vakonderwijs (taalgericht vakonderwijs) en genredidactiek als specifieke vorm daarvan, wordt aan de hand van een reconstructieve analyse van drie hbo-praktijkcasussen verhelderd wat vakdocenten nodig hebben om taal succesvol in hun onderwijs te integreren.
Aan deze publicatie werkten mee
Taal | Nederlands |
---|---|
Gepubliceerd in | Tijdschrift voor Hoger Onderwijs |
Jaar en volume | 37 2/3 |
Trefwoorden | schrijfvaardigheid, taalgericht vakonderwijs, genredidactiek |
Paginabereik | 27-43 |
Neem contact met ons op
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.