Pesten en sociale veiligheid op scholen

Auteurs Annemiek Broersen, Anja Ossenblok, Nicolien Montesano Montessori
Gepubliceerd in Tijdschrift voor orthopedagogiek
Publicatiedatum 2015
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In dit artikel worden ontwikkelingen rond pesten in het Nederlandse onderwijs beschreven. Vanuit een systemisch perspectief op pesten, worden pesten en sociale veiligheid gedefinieerd. Het model Pesten op een continuüm tussen leren leven en overleven met kwetsbaarheid als gegeven, maakt duidelijk dat pesten en sociale veiligheid niet simpel elkaars tegenovergestelde zijn. Beide hebben kwetsbaarheid als bron. Die kwetsbaarheid vraagt om erkenning en beheer. Er wordt beschreven welke keuzes er in dat kader voor een school te maken zijn op micro-, meso- en macroniveau. In een conclusie wordt gesteld dat werken aan sociale veiligheid vooral werken aan vertrouwen is; een gezamenlijk leerproces waarin bijdragen mogelijk worden gemaakt van betrokkenen op verschillende niveaus. Sociale veiligheid is een van de mogelijke uitkomsten van parallelle processen die op ieder niveau geïnitieerd kunnen worden.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor orthopedagogiek
Jaar en volume 54 2/3
Trefwoorden pesten, Nederlands onderwijs, sociale veiligheid, school
Paginabereik 108-119

Normatieve Professionalisering