OASIS: https://oasis-database.org

Auteurs Sible Andringa, Catherine van Beuningen
Gepubliceerd in Les: tijdschrift voor het onderwijs aan anderstaligen
Publicatiedatum december 2019
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Van NT2-docenten wordt verwacht dat zij zich blijvend ontwikkelen en professionaliseren (zie competentie B.4 in het BVNT2-competentieprofiel). Een onderzoekende houding speelt daarbij een belangrijke rol, oftewel het vermogen om kritisch en systematisch naar het eigen handelen te kijken én de vaardigheid om relevante literatuur op te zoeken. Voor onderwijsprofessionals die hun kennis over tweedetaalverwerving en taalonderwijs willen verdiepen, is er veel aanbod aan relevante literatuur. Internationaal onderzoek laat echter zien dat er een kloof bestaat tussen onderwijs en onderzoek. Ook in Nederland bestaat die kloof, zo tonen Andringa en Van Beuningen aan met een peiling onder onderwijsprofessionals. De gratis toegankelijke online database OASIS (Open Accessible Summaries In Language Studies) probeert de kloof te verkleinen.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Les: tijdschrift voor het onderwijs aan anderstaligen
Jaar en volume 37 212
Trefwoorden NT2, tweedetaalverwerving, taalonderwijs, onderwijsprofessionals, database
Paginabereik 4-8

Neem contact met ons op