Naar een gelijk speelveld voor ouders in het basisonderwijs?

Auteurs Guido Walraven , Anton Boonen , Paco Lucassen , Jeroen Peters
Publicatiedatum 2020
Lectoraat Participatie en Stedelijke Ontwikkeling
Soort publicatie Rapport

Samenvatting

Op verzoek van de gemeenteraad en in opdracht van de wethouder is onderzocht hoe het beleid en de praktijk van aanmelden en toelaten eruit ziet bij basisscholen in Utrecht. Is er daarbij sprake van een gelijk speelveld voor ouders? Onze bevindingen over het geformuleerde beleid leiden tot de volgende conclusies. De eerste conclusie is dat er geen sprake is van een gelijk speelveld voor ouders bij de wettelijke inschrijving van hun kind op driejarige leeftijd. De reden hiervoor is dat er met vooraanmeldingen gewerkt wordt die automatisch leiden tot toelating. De tweede conclusie is dat grofweg 9 van de 10 scholen hun website kunnen verbeteren ten aanzien van goede en heldere informatie over hun toelatingsbeleid. Wij achten de situatie rond het beleid zorgelijk, onder meer vanwege de effecten op kansengelijkheid.

Aan deze publicatie werkten mee

  • Anton Boonen
    • Onderzoeker
    • Lectoraten: Participatie en Stedelijke Ontwikkeling

Taal Nederlands
Trefwoorden aanmelden, toelating, basisscholen, utrecht

Participatie en Stedelijke Ontwikkeling