Kwalitatief lerarentekort

Auteurs Dian Fluijt, Peter de Vries
Gepubliceerd in PO Magazine
Publicatiedatum 1 juni 2021
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

“Inclusief onderwijs is een goed idee, maar ik kan dat niet”, is een veelgehoorde uitspraak van leraren. Vaak wordt deze uitspraak gevolgd door: “Ik heb de kennis niet.” Beginnende (maar ook ervaren) leraren schieten nogal eens tekort. De Onderwijsraad herkent dit en stelt vast dat er naast een kwantitatief lerarentekort ook sprake is van een kwalitatief lerarentekort, deels veroorzaakt doordat leraren tijdens hun opleiding te weinig worden voorbereid op het omgaan met de complexe werkelijkheid van het onderwijs. In dit artikel doen wij aanbevelingen om te komen tot inclusiever opleiden.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in PO Magazine
Jaar en volume 9 3
Trefwoorden inclusief onderwijs, lerarenopleiding
Paginabereik 6-9

Dian Fluijt