"Ik denk dat ik nu meer snap dat ik het echt nodig heb"

Auteurs Eefje Smit, Hanneke Tuithof
Gepubliceerd in Dimensies, Tijdschrift voor didactiek van de Mens- en Maatschappijvakken
Publicatiedatum 1 oktober 2020
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Veel onderzoek naar de ontwikkeling van vakdidactische kennis is uitgevoerd bij studenten van universitaire lerarenopleidingen. Hbo-bachelor studenten hebben in tegenstelling tot deze groep geen vakinhoudelijke opleiding afgerond. In deze verkennende casestudy is daarom onderzocht hoe hbo-bachelor studenten van de lerarenopleiding aardrijkskunde van Fontys in Tilburg denken over hun vakdidactische ontwikkeling. In vijf groepsinterviews gaven twaalf studenten blijk van een praktische instelling, waarin ze vooral zeggen te leren van vakdidactische cursussen, het leren op de werkplek en van voorbeelden van lerarenopleiders. Bij het leren op de werkplek lijkt de werkplekbegeleider een sleutelpositie te hebben, maar studenten merken een grote variatie in kwaliteit van werkplekbegeleiding op. Tenslotte is opvallend dat deze hbo-bachelorstudenten pas na twee à drie jaar studie het nut van vakdidactiek inzien en dan behoefte krijgen aan meer verdieping.

Aan deze publicatie werkten mee

• Promovendus
    Hanneke Tuithof
    • Onderzoeker