Het instellingsbreed ontwerpen van hybride leeromgevingen in het middelbaar beroepsonderwijs

Auteurs Jantje Timmerman, Kathinka van Doesum, Ilya Zitter
Gepubliceerd in Pedagogische Studien
Publicatiedatum 2022
Lectoraat Beroepsonderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

In het middelbaar beroepsonderwijs worden hybride leeromgevingen, waarin de contexten van school en werk worden geïntegreerd, gezien als een veelbelovende manier om onderwijs en praktijk beter op elkaar aan te laten sluiten. Er is weinig bekend over het duurzaam ontwerpen van deze integratieve leeromgevingen binnen een mbo-instelling als geheel, waarbij het gaat om leeromgevingen van verschillende sectoren. In deze meervoudige, tweejarige case study zijn 45 integratieve leeromgevingen op de grens van school en werk, verspreid over zes sectoren binnen één onderwijsinstelling in kaart gebracht. Deze leeromgevingen zijn in focusgroepen geanalyseerd op 1) waar zij zich bevinden op de dimensie school-werk, 2) de ontwerpkenmerken inhoudelijk, sociaal, temporeel, instrumenteel en ruimtelijk, en 3) bevorderende en belemmerende factoren bij het ontwerpen en uitvoeren van integratieve leeromgevingen. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe deze leeromgevingen zijn ontworpen en welke factoren daarbij van belang zijn. Integratief samenwerken met het werkveld blijkt in alle sectoren mogelijk. De ontwerpkenmerken inhoudelijk, sociaal en ruimtelijk worden vaker als integratief ervaren dan het ontwerpkenmerk temporeel. Vanuit het temporele perspectief blijken vooral kaders van school leidend en komen daarmee naar voren als een belangrijke factor in het succesvol opschalen en verduurzamen van leeromgevingen.

Downloads en links

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Pedagogische Studien
Jaar en volume 99 4
Trefwoorden middelbaar beroepsonderwijs (mbo), hybride leeromgevingen, curriculumontwikkeling, case study
Paginabereik 361-378