Het fysieke aspect van reflectie

Auteurs Hartger Wassink, Corma Ruijgrok, Babs Hermsen
Gepubliceerd in Tijdschrift voor lerarenopleiders
Publicatiedatum 2018
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Reflectie vormt in Nederlandse lerarenopleidingen een centraal onderdeel van het leerproces voor leraren in opleiding. Hoewel het belang ervan breed onderschreven wordt, hebben lerarenopleiders soms moeite om reflectie betekenisvol te maken voor studenten. Reflectie lijkt daardoor niet in alle gevallen de verdiepte leerervaring te bieden, die docenten van de lerarenopleiding studenten beogen te geven (Korthagen, 2014; 2017). In dit artikel willen we verkennen, hoe reflectie meer betekenisvol voor studenten gemaakt kan worden, door in aanvulling op gangbare vormen van reflectie, het fysieke aspect van reflectie te benutten. Dit verbreedt zowel de mogelijkheden in de vorm waarin reflectie plaats kan vinden, als de inhoud van de reflectie zelf. We verkennen theorie die de toegevoegde waarde van het fysieke aspect van reflectie kan helpen onderbouwen en geven twee voorbeelden van manieren om te werken met het fysieke aspect tijdens reflectie in de lerarenopleiding.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdschrift voor lerarenopleiders
Jaar en volume 39 1
Trefwoorden lerarenopleiding, reflectie, leerproces
Paginabereik 5-14

Normatieve Professionalisering