Doeltaal-Leertaal
Auteurs | Sebastiaan Dönszelmann, Anna Kaal, Rick de Graaff, Jos Beishuizen |
---|---|
Gepubliceerd in | Levende Talen Tijdschrift |
Publicatiedatum | 2019 |
Lectoraat | Meertaligheid en Onderwijs |
Soort publicatie | Artikel |
Samenvatting
Heeft een doordachte en verantwoorde doeltaaldidactiek gunstige effecten op het leren van leerlingen in het voortgezet onderwijs, en is zo’n didactiek duurzaam aan te leren door docenten? Om tot de antwoorden op deze vragen te komen, ontwierpen Sebastiaan Dönszelmann, Anna Kaal, Rick de Graaff en Jos Beishuizen een complete didactiek, gericht op toepassing in de reguliere vreemdetalencontext, en daarnaast een intensief professionaliseringstraject. Deelnemende docenten onderwezen hun leerlingen van 1 havo/vwo een jaar lang met behulp van het programma Doeltaal-Leertaal, waarna de prestaties in kaart werden gebracht en vergeleken met die van controleklassen. Het blijkt dat toepassing van de didactiek positieve invloed heeft op de taalvaardigheid van de leerlingen bij zowel lezen als luisteren, spreken en schrijven.
Aan deze publicatie werkten mee
Taal | Nederlands |
---|---|
Gepubliceerd in | Levende Talen Tijdschrift |
Jaar en volume | 20 4 |
Trefwoorden | doeltaal-leertaal, mvt |
Paginabereik | 3-13 |
Neem contact met ons op
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.