Doeltaal-Leertaal

Auteurs Sebastiaan Dönszelmann, Anna Kaal, Rick de Graaff, Jos Beishuizen
Gepubliceerd in Levende Talen Tijdschrift
Publicatiedatum 2019
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Heeft een doordachte en verantwoorde doeltaaldidactiek gunstige effecten op het leren van leerlingen in het voortgezet onderwijs, en is zo’n didactiek duurzaam aan te leren door docenten? Om tot de antwoorden op deze vragen te komen, ontwierpen Sebastiaan Dönszelmann, Anna Kaal, Rick de Graaff en Jos Beishuizen een complete didactiek, gericht op toepassing in de reguliere vreemdetalencontext, en daarnaast een intensief professionaliseringstraject. Deelnemende docenten onderwezen hun leerlingen van 1 havo/vwo een jaar lang met behulp van het programma Doeltaal-Leertaal, waarna de prestaties in kaart werden gebracht en vergeleken met die van controleklassen. Het blijkt dat toepassing van de didactiek positieve invloed heeft op de taalvaardigheid van de leerlingen bij zowel lezen als luisteren, spreken en schrijven.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Levende Talen Tijdschrift
Jaar en volume 20 4
Trefwoorden doeltaal-leertaal, mvt
Paginabereik 3-13

Rick de Graaff

Rick de Graaff | lector | lectoraat Didactiek van de Moderne Vreemde Talen

Rick de Graaff

  • Lector
  • Lectoraat: Meertaligheid en Onderwijs

Neem contact met ons op