De kloof tussen school en praktijk dichten

Auteurs Jantje Timmerman, Kathinka van Doesum
Gepubliceerd in Profiel Vaktijdschrift
Publicatiedatum 2023
Lectoraat Meertaligheid en Onderwijs
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Uit interviews met meer dan 60 studenten van diverse mbo-opleidingen blijkt dat studenten de meerwaarde zien van leeromgevingen die school en de praktijk dichterbij elkaar brengen. Maar als de begeleiding niet op orde is, ervaren zij al snel dat ze gratis werk verrichten.Veel werkveldpartners zien de toekomstbestendigheid van hun sector en het maatschappelijk belang als voornaamste reden om samen met een mbo-instelling een leeromgeving op te zetten waarbij school en de praktijk dichtbij elkaar worden georganiseerd. Bij het ontbreken van een gezamenlijke visie en aanpak bestaat het risico dat studenten vooral als ‘extra handjes’ worden ingezet en vallen de resultaten van het gezamenlijk opleiden tegen.

Aan deze publicatie werkten mee

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Profiel Vaktijdschrift
Trefwoorden middelbaar beroepsonderwijs, integratieve leeromgevingen