Bouwen aan vertrouwen

Auteurs Dian Fluijt
Gepubliceerd in Tijdsdchrift Intern Begeleiders (TIB)
Publicatiedatum 1 september 2020
Lectoraat Normatieve Professionalisering
Soort publicatie Artikel

Samenvatting

Unicef en Defence for Children waren in 2019 niet mals in hun rapportages: de sociale ongelijkheid in Nederland neemt toe en het onderwijs heeft daar een belangrijk aandeel in. Dit wordt zichtbaar in lagere uitstroommogelijkheden voor bijvoorbeeld leerlingen uit gezinnen waar financieel minder te besteden is en voor meertalige leerlingen. Hoe kan sociale ongelijkheid in het onderwijs worden tegengegaan? In gesprekken met leerkrachten, co-teachers, IB’ers, directeuren, leerlingen en hun ouders op zes scholen in Nederland en Vlaanderen valt op dat het vooral gaat over het belang van een (pedagogische) benadering die zich richt op het ‘in verbinding zijn met de ander’, ‘vertrouwen’ en ‘betrouwbaar zijn’. Meer dan ooit wordt nu een beroep gedaan op een goede samenwerking.

Taal Nederlands
Gepubliceerd in Tijdsdchrift Intern Begeleiders (TIB)
Jaar en volume 10 4
Trefwoorden pedagogisch klimaat, samenwerken
Paginabereik 6-9

Dian Fluijt