Al schrijvend leert men
Auteurs | Catherine van Beuningen |
---|---|
Gepubliceerd in | Les: tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs |
Publicatiedatum | 5 juni 2020 |
Lectoraat | Meertaligheid en Onderwijs |
Soort publicatie | Artikel |
Samenvatting
Het schrijven van een goede tekst is geen gemakkelijke opgave. Zeker niet als die tekst geschreven moet worden in een andere dan je eerste taal. Wellicht is dat de reden dat schrijfvaardigheid relatief weinig en laat aan bod komt in NT2-curricula. Maar is dat terecht? Dit artikel biedt een alternatief perspectief op schrijfonderwijs: schrijfonderwijs dat niet (alleen) als doel heeft leerders goede teksten te leren schrijven, maar dat schrijven vooral inzet als middel ten behoeve van taalvaardigheidsontwikkeling. Deze benadering wordt writing-to-learn genoemd en is voor leerders op elk niveau, in elke context zinvol. In deze bijdrage legt Catherine van Beuningen uit hoe schrijven het taalleerproces kan ondersteunen en hoe je writing-tolearn in de praktijk kunt vormgeven.
Taal | Nederlands |
---|---|
Gepubliceerd in | Les: tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs |
Jaar en volume | 38 214 |
Trefwoorden | NT2, schrijfonderwijs, schrijfvaardigheid |
Paginabereik | 18-21 |
Catherine van Beuningen
Neem contact met ons op
- Telefoon 088 481 81 81
- Email info@hu.nl
-
Stuur ons direct een bericht of voeg 0634101698 toe aan de contactlijst van je telefoon en stel je vraag via WhatsApp.
- Bereikbaar op ma t/m vrij 09.30 - 16.30 uur.