Jeuk-krabben-jeuk: hoe doorbreek je de vicieuze cirkel?

Jeuk-krabben-jeuk cyclus
Chronische jeuk is één van de tien meest onderschatte medische problemen in Nederland. Het komt bij één op de vier mensen ooit in het leven voor. Krabben geeft direct verlichting, maar irriteert de huid en verergert de jeuk, waardoor je nog meer gaat krabben. In dit project worden nieuwe manieren onderzocht om jeuk te verlichten en de jeuk-krab-jeukcyclus te doorbreken.

Doel

Het doel van dit project is om meer inzicht te genereren in factoren die een rol spelen in de jeuk-krab-jeuk cyclus en in mogelijkheden deze cyclus te doorbreken en hiermee de behandelopties voor jeukklachten te verbeteren.

Resultaten

Dit project zal een bijdrage leveren aan het begrijpen van de invloeden op en de behandeling van chronische jeuk d.m.v. het doorbreken van de jeuk-krab-jeukcyclus.

Relevantie

De inzichten die opgedaan worden in dit project kunnen direct geïntegreerd worden in de onderwijspraktijk voor huidtherapeuten, zodat ook patiënten direct kunnen profiteren. Studenten van de opleiding Huidtherapie en studenten Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen participeren in dit project.

Looptijd

01 september 2018 - 01 december 2024

Aanpak

Onderzocht wordt of virtual reality (VR) een effectief middel is om de sensatie van jeuk te verminderen en of VR ingezet kan worden om een patiënt toch ‘virtueel’ te laten krabben aan een jeukende plek. Tenslotte wordt de effectiviteit van een ‘slimme ring’, die vibreert als een patiënt wil gaan krabben, onderzocht.
Omdat het meten van jeuk essentieel is bij het beoordelen van de effecten van interventies/ omgevingen op jeuk, wordt ook onderzoek gedaan naar de inhoudsvaliditeit van meetinstrumenten voor chronische jeuk vanuit patiënten perspectief (Patient-Reported Outcome Measures (PROM)).

gebruik van VR technologie bij jeuk
Bron: Jan Buteijn

"Tijdens de spreekuren in de polikliniek huidtherapie zie ik veel mensen met (ernstige) jeuk. Hierdoor is mij extra duidelijk geworden wat jeuk voor mensen betekent en hoe hun kwaliteit van leven hierdoor negatief beïnvloed kan worden."

Drs. Emmy van de Burgt
Promovenda

Downloads en links

Betrokken HU-onderzoekers

Emmy van de Burgt
    • Promovendus
    Esther Tjin
    • Onderzoeker
  • Helianthe Kort
    • Lector
    • Lectoraat: Technologie voor Zorginnovaties
    Rob Heerdink
    • Lector

Samenwerking met kennispartners

Dit promotieonderzoek is een samenwerking tussen de Hogeschool Utrecht, Lectoraat Innovaties van Zorgprocessen in de Farmacie en de Rijksuniversiteit Groningenexterne link, faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen, basiseenheid experimentele psychologie.

Wil je samenwerken of heb je een vraag?

Emmy van de Burgt | onderzoeker | lectoraat Innovatie van Zorgprocessen in de Farmacie

Emmy van de Burgt

• Promovendus